Nieuws
845535
Nieuws

Top 10: de belangrijkste primeurs uit Genève

Op de beursvloer van de Autosalon van Genève is een gigantische hoeveelheid nieuwe sportwagens aangespoeld. Maar ook aan ‘normale’ auto’s ontbreekt het op de tentoonstelling niet. Dit zijn de tien belangrijkste primeurs die je al over enkele maanden of een paar jaar op de weg ziet verschijnen.

 

Kia Sportspace Concept

De Sportspace draagt nog het label Concept, maar gaat wel in productie. Het is namelijk een voorproefje van hoe de aankomende Optima Wagon eruit komt te zien. Het Koreaanse merk benadrukt dat de auto is getekend door zijn ontwerpstudio in Frankfurt, onder leiding van hoofddesigner Gregory Guillaume. Voordat de wagon in productie gaat, komt de fabrikant eerst met de sedanvariant. Van dat vierdeurs model trekt Kia begin april op de autoshow in Seoel het doek.

Opel Karl

De vervanger van de Agila luistert naar de naam Karl. Met het model gebruikt Opel voor de tweede keer een naam van een belangrijke Opel-coryfee. Eerder zagen we al de Opel Adam en nu dus de Karl: de oudste zoon van oprichter Adam Opel. De Karl is een vijfdeurs hatchback en wordt gebouwd op een nieuwe bodemarchitectuur, waarvan ook de nieuwe Chevrolet Spark gebruik gaat maken. De levering start komende zomer. Op de prijslijst staat alleen een 1.0 ecoFlex driecilinder benzinemotor met 75 pk die 10.595 euro moet kosten.

Renault Kadjar

De Renault Koleos was geen succes. De nieuwe Kadjar moet wel een succesnummer worden, vooral nu Renault ervoor kiest om de Kadjar op het platform van de Nissan Qashqai te bouwen. Renault gaat de Kadjar voorlopig aanbieden met drie motoren, waarvan twee diesels (110 en 130 pk) en één benzine (130 pk). Aankomende zomer staat de nieuwe cross-over in de Nederlandse showrooms. Prijzen moeten nog volgen.

Skoda Superb

De compleet nieuwe Superb speelt in de planning van Skoda een essentiële rol om de wereldwijde verkoop een extra impuls te geven. Het model komt allereerst als hatchback op de markt, gevolgd door een Combi. Skoda verwacht van de nieuwe Superb meer exemplaren te verkopen dan van de eerste en tweede generatie gecombineerd. Dat betekent een afzet van meer dan 700.000 exemplaren, want van de tweede generatie verkocht het merk 560.000 stuks en de eerste 140.000.

Volkswagen Touran

Ein-de-lijk. De Touran was broodnodig aan vervanging toe. In de basis was het namelijk een sterk verouderde auto. De eerste Touran kwam in 2003 op markt, kreeg in 2007 een subtiele facelift, gevolgd door een tweede opfrisbeurt in 2010. Nu is er een compleet nieuwe die vanaf september bij de dealers staat. Van de vorige generatie zijn er in een periode van ongeveer twaalf jaar 1,9 miljoen exemplaren verkocht in Europa, Azië en Afrika. Het is aan de nieuwe om dat verkoopsucces voort te zetten.

DS5

De Citroën DS5 kennen we natuurlijk al. De vernieuwde DS5 lijkt daarom geen schokkend autonieuws. Toch markeert het model in Europa het begin aan van een nieuwe tijdperk binnen de Citroën-gelederen. De Franse autobouwer maakt van het DS-label namelijk een apart merk. De lichte gefacelifte DS5 is het eerste model waarop de letters verschijnen in plaats de kenmerkende Chevrons. PSA Peugeot Citroën waardeert de huidige luxelijn van Citroën op in een poging meer succes te boeken in het premiumsegment.

SsangYong Tivoli

De naam SsangYong heeft in Europa nog niet heel veel bekendheid. En toch draait het Koreaanse merk hier al even mee. Het nieuwste wapen is er eentje om rekening mee te houden: de Tivoli. Vernoemd naar het gelijknamige Italiaanse stadje in de buurt van Rome, maar voor de rest heeft de Tivoli niets met Italië van doen. Hij komt met een e-XGi 160-benzinemotor met 124 pk en 157 Nm koppel. Later volgt er nog een 1.6 viercilinder dieselmotor. Het is een concurrent voor auto's als de Peugeot 2008, Renault Captur, Nissan Juke, Opel Mokka en de in deze lijst genoemde Mazda CX-3. In het tweede kwartaal komt ‘ie hier op de markt.

Mazda CX-3

Net als de Honda HR-V een Europese primeur, maar wel een hele belangrijke. Met het model gaat Mazda in een segment onder de al bestaande CX-5 opereren: het segment van compacte cross-overs. De CX-3 is ontwikkeld in Japan, wordt gebouwd (ook voor ons) in Mexico en zal hoofdzakelijk in Europa worden verkocht. De fabrikant begint voorzichtig en gaat vooralsnog uit van een jaarvolume van 150.000 stuks. Hij komt met een 2.0 benzinemotor met 120 en 165 pk op de markt.

Hyundai Tucson

Geen ix35 meer, maar Tucson. Dat is de naam van de opvolger van de ix35. De suv is compleet nieuw, langer, breder en heeft een grotere wielbasis. Voor de styling borduurt de fabrikant voort op de nieuwe designrichting die de Koreanen hebben ingezet. Kenmerkend is de grote grille met zes hoeken. Die is inmiddels ook op de i20 en gerestylede i30 en i40 te vinden. De verkoop gaat pas deze zomer van start.

Honda HR-V

Weliswaar slechts een Europese primeur, maar dat maakt het model niet minder belangrijk. De verkopen van Honda kunnen in Europa wel een extra impuls gebruiken. De Verenigde Staten is goed voor meer dan 1 miljoen verkopen op jaarbasis, evenals Japan en China. Europa blijft achter met een afzet van 150.000 auto’s per jaar. De nieuwe HR-V, gebaseerd op de Japanse Vezel, moet de verkoop een extra impuls geven. In Nederland krijgt de HR-V een 130 pk sterke 1,5 liter benzinemotor en een 120 pk leverende 1.6 turbodiesel.