847395
Binnenland

Cynische trucjes

Review: Pokémon Shuffle

Ach Nintendo, waar ben je mee bezig? Dat dacht ik nadat ik het gratis Pokémon Shuffle had gespeeld.

We hebben het over een zogeheten 'match three'-spel, waarbij je op een spelbord met icoontjes drie of meer dezelfde in een rij moet zien te krijgen. In Pokémon Shuffle kun je dat doen door twee icoontjes - weergegeven in de vorm van de schattige monstertjes uit de gelijknamige game- en tekenfilmserie - om te wisselen. Heb je drie op een rij, dan verdwijnen ze van het speelveld en valt de rest van de blokken naar beneden.

Het doel is telkens om een vijandige Pokémon te verslaan. Dit doe je door zijn gezondheidsmeter op nul te krijgen door matches te maken.

Elk nieuw gevecht aangaan kost een hartje, waarvan je er maximaal vijf kunt hebben. Zijn deze op, dan moet je een half uur wachten op een nieuw hart of je kunt een edelsteen inruilen. In het spel zelf zijn ze vrij schaars, maar gelukkig is Nintendo bereid om tegen betaling - echte poen! - edelstenen te verkopen zodat je verder kunt spelen… Hetzelfde geldt voor muntjes, al kun je die tijdens het spel vrij makkelijk verdienen. Met muntjes kun je power-ups kopen die je al snel nodig zult hebben.

Overigens is Pokémon Shuffle geen opmerkelijk spel. We hebben de afgelopen jaren honderden van dergelijke games gezien en deze steekt er niet met kop en schouders bovenuit. Daarbij heeft de game niet eens 3D-ondersteuning, wat je van een 3DS-game mag verwachten.

Het businessmodel is op papier uit te leggen: de game is gratis te downloaden en af en toe een paar euro aftikken om verder te kunnen spelen, klinkt niet zo erg. Er zijn echter wat problemen. Het voornaamste is dat deze manier van geld verdienen invloed heeft gehad op het design van het spel. Na de eerste paar gevechten die zijn bedoeld om de spelregels uit te leggen, schiet de moeilijkheidsgraad in één klap omhoog. Je bent meerdere hartjes aan één gevecht kwijt, waardoor je in no time bent uitgespeeld. Je maakt mij niet wijs dat dit niet is gedaan om meer edelstenen aan je te slijten.

Daarbij moet je een wifi-connectie hebben om überhaupt edelstenen te kunnen kopen. Ben je onderweg, dan moet je wachten totdat je hartjes weer automatisch worden aangevuld. Dat probleem heb je op een smartphone natuurlijk minder omdat die een constante internetverbinding heeft.

Voor een gameliefhebber als ik is het hartverscheurend om een geliefd bedrijf als Nintendo zulke tactieken te zien gebruiken. Ondanks dat het vol met vrolijk gekleurde beestjes zit, is Pokémon Shuffle een cynisch spel.