Nieuws/Binnenland
847405
Binnenland

TEAM BRUNEL

,,We hebben inschattingsfouten gemaakt''

Team Brunel is op een vijfde plaats geëindigd in de vierde etappe van de Volvo Ocean Race. De Nederlandse boot, die geschipperd wordt door Bouwe Bekking, had 20 dagen en 6 uur nodig om de 5264 mijl (9748 km) lange etappe naar Auckland te volbrengen. Team Brunel staat nu op de derde plaats in algemeen klassement.  “Op een vijfde plaats finishen is niet goed,” zei Bouwe Bekking dit weekeinde na de finish.

“Onze navigator Andrew Cape en ik steken de hand in eigen boezem'', gaat Bekking verder. ,,We hebben enkele inschattingsfouten gemaakt, waardoor sommige beslissingen niet zo uitpakten zoals we gehoopt hadden. Zo hadden we op een gegeven moment een comfortabele voorsprong van ruim 50 mijl op de rest van de vloot. Afgaande op de weersvoorspelling, hebben we toen koers gezet naar het oosten. Nadat we gegijpt hadden, verloren we direct al tientallen mijlen en toen de voorspelde wind ook nog eens niet kwam opzetten, raakten we ook de rest van onze voorsprong kwijt. Vanaf dat moment liepen we achter de feiten en de vloot aan.” 

Harde wind 

De eerste dagen van de vierde etappe stonden in het teken van een harde noordoosten wind en hoge golven. Het doel was om zo snel mogelijk naar het oosten te zeilen. Doordat de wind schuin op de kop stond, hadden de bemanning en de boot het zwaar te verduren. Net voor het passeren van de Filipijnen, verlegden Team Brunel en Team SCA als enige hun koers naar het noorden.

Hardnekkig windstilte

Door voor de noordelijke route te kiezen, omzeilde Team Brunel een hardnekkige windstilte op de Grote Oceaan. Tevens maakten ze dankbaar gebruik van de Kuroshio oceaanstroom die ter hoogte van Taiwan naar het noordoosten afbuigt. Ondanks de vele mijlen die de twee boten moesten omvaren, kon Team Brunel binnen een week de vruchten plukken van deze weloverwogen tactische beslissing. De voorsprong van de Nederlandse Volvo Ocean Race-boot op de andere boten was op zijn grootst 80 mijl. 

Gigantische onweerswolk

Met dank aan een gigantische onweerswolk raakte Team Brunel een week geleden voor het eerst de leiding kwijt. Toen de eerste regendruppels op het dek vielen, zakte de wind helemaal weg. Ruim vier uur lang lag de zwarte gele boot met klapperende zeilen in een frustrerende windstilte. Binnen enkele uren verspeelde het team van Bouwe Bekking de riante voorsprong.

Teleurstelling

Heel even leek het tij te keren, toen dezelfde onweerswolk onverwacht ruim 20 knopen wind met zich meebracht. Daardoor lag Team Brunel zes uur later weer aan de leiding. Maar weer zes uur later lieten de doldrums wederom van zich horen, toen Bouwe Bekking en zijn mannen voor de tweede keer op een windstil gebied afvoeren. Bekking kon niet anders dan naar het oosten gijpen. Opnieuw verloor Team Brunel de leiding. De teleurstelling aan boord van Team Brunel was groot.

Windstilte

Maar de race om wie als eerste de doldrums kon uitzeilen, was nog niet gelopen. Een dag later schoof de hele vloot weer in elkaar, waarmee deze etappe eigenlijk een herstart kende. “Vanaf dit moment is het een dragrace naar de finish,” zei Rokas Milevičius eerder. “Alle boten liggen exact op één lijn, geparkeerd in een windstilte. “Dit is echt onvoorstelbaar. Wie nu als eerste wind krijgt, is spekkoper,” vulde Jens Dolmer aan.

Winddraaiingen

Tot afgrijzen van de Team Brunel crew, kregen alleen de teams die ten oosten van de Nederlandse boot lagen als eerste de wind in de zeilen. Binnen enkele uren pakten de koplopers ruim 40 mijl voorsprong. Met een halve windse koers werden de rijken alleen maar rijker. Oftewel, de koplopers kregen al het goede, zoals winddraaiingen en extra wind, als eerste.

Medische keuring

De komende dagen ondergaan de zeilers de verplichte medische keuring. Daarna moeten de zeilers van Team Brunel - dat is gesponsord door het internationale detacheringsbureau Brunel – herstellen van deze spannende vierde etappe. Ondertussen zal de technische walbemanning van het Nederlandse Volvo Ocean Race-team, die naast de titelsponsor Brunel tevens wordt gesponsord door de drie officiële sponsors Moduleo, Robeco en Schouten Global,  beginnen met het uitvoeren van kleine reparaties en onderhoudswerkzaamheden. Eveneens krijgen de zeilers enkele dagen vrij, waarna ze zich weer gaan voorbereiden op de In-Port race en de volgende etappe, die op 15 maart start.