Nieuws/Binnenland
853779708
Binnenland

Ook in een Tesla mag je niet bellen

Vincent Everts hoopt dat het Gerechtshof toestaat dat hij wel mag bellen in zijn Tesla, tenminste als hij op autopilot rijdt.

Vincent Everts hoopt dat het Gerechtshof toestaat dat hij wel mag bellen in zijn Tesla, tenminste als hij op autopilot rijdt.

LEEUWARDEN - Ook in een zelfrijdende auto is het strafbaar om achter het stuur een telefoon vast te houden. Dat heeft het gerechtshof in Leeuwarden vanmiddag besloten in de zaak van automobilist Vincent Everts, die in oktober 2018 op de bon werd geslingerd in zijn Tesla model S.

Vincent Everts hoopt dat het Gerechtshof toestaat dat hij wel mag bellen in zijn Tesla, tenminste als hij op autopilot rijdt.

Vincent Everts hoopt dat het Gerechtshof toestaat dat hij wel mag bellen in zijn Tesla, tenminste als hij op autopilot rijdt.

Everts ontkende niet dat hij zijn telefoon vasthield, maar betoogde dat hij in feite van bestuurder passagier was geworden, omdat de autopilot zijn Tesla bestuurde.

Zijn advocaat Tjalling van der Goot trok tijdens de zitting op 17 juli de vergelijking met een rijinstructeur die formeel de bestuurder is en verantwoordelijk is voor wat de auto doet, maar niet degene is die de auto feitelijk bestuurt: dat is de leerling. De instructeur mag volgens de wet wel telefoneren tijdens het rijden, de leerling niet.

De Wegenverkeerswet maakt onderscheid tussen feitelijke en juridische bestuurders. Die laatste categorie bestaat uit rijinstructeurs en examinatoren. Volgens de advocaat moet ook de bestuurder van een zelfrijdende auto tot die categorie gaat behoren, maar het hof was het daar niet mee eens.

Signaal

Ook vroeg Van der Goot tijdens de zitting vergeefs om matiging van de boete van 230 euro als een signaal aan de politiek. Volgens de advocaat loopt de wet achter bij de praktijk, waardoor achteraf discussie ontstaat over de uitleg van de regels.

Van der Goot zei ,,niet van zijn kruk te vallen” over de uitspraak, maar het jammer te vinden dat het hof er in de uitspraak niet voor koos om de wetgever te adviseren meer in de pas te lopen met nieuwe ontwikkelingen. De huidige wetgeving loopt volgens hem sterk achter op technologische ontwikkelingen, zoals zelfrijdende auto’s.

Everts woonde de uitspraak zelf niet bij, maar liet vanuit de Verenigde Staten weten begrip te hebben voor de uitspraak. ,,Ik snap het. Ik zou het als hof ook doen, ik zou me niet op het wespennest gooien.”

’Heel verstandig’

Veilig Verkeer Nederland is blij met de uitspraak van het gerechtshof. ,,Een heel verstandig besluit, dat definitief de deur dicht doet voor automobilisten die dachten met een slimmigheidje toch de wet dachten te omzeilen”, zegt Rob Stomphorst.

,,Het is duidelijk dat de infrastructuur op dit moment niet is ingericht op autonoom rijden. Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid duurt het mogelijk nog tientallen jaren voordat auto’s in alle omstandigheden volledig automatisch rijden, omdat de introductie van volledig zelfrijdende auto’s gecompliceerd is en de veiligheid in gevaar brengt”, meent de VVN-zegsman.

Ook Nelly Vollebregt van de Vereniging Verkeersslachtoffers heeft de uitspraak met gejuich ontvangen. ,,Het kon ook haast niet anders dan dat deze uitspraak zou worden gedaan. Maar je bent natuurlijk nooit zeker. Maar het is nu duidelijk dat bellen achter het stuur met de telefoon in je hand nooit en het verkeer niet mag. Het is gevaarlijk en gewoon strafbaar. Punt uit! En daar ben ik vreselijk blij om, want de smartphone in handen van weggebruikers is gewoon onacceptabel.”