Nieuws

China viert vrijgezellendag met shoppen

Elk jaar viert China op 11 november nationale vrijgezellendag, waarbij online shoppers profiteren van hoge kortingen. Singles Day is een idee van Alibaba en het legt de webgigant bepaald geen windeieren. Het eerste uur van Singles Day werd al twee miljard dollar omzet behaald. Het is niet verwonderlijk dat andere ketens graag aanhaken bij dit initiatief. Zo doet modeketen Zara dit jaar voor het eerst mee.

Bij de vorige edititie van het vrijgezelllenkoopjefestijn in 2013 boekte Alibaba een omzet van 5,7 miljard dollar (4,6 miljard euro), meldt Retailnews.

“Ik verwacht dat het aantal verkochte artikelen eng wordt”, zei Jack Ma, topman van Alibaba,  eerder. Hij verwacht dit jaar tweehonderd miljoen bestellingen te versturen. Vorig jaar werden er 150 miljoen pakketjes verzonden.

Alibaba’s platforms Tmall en Taobao zullen naar schattingen van Boston Consulting Group (BCG) voor zeventig a tachtig procent van de transacties zorgen die op deze dag plaatsvinden.

Voor winkels die aan willen haken op het succes van de vrijgezellendag zou het wel eens tegen kunnen vallen, voorspelt BCG. Singles Day is voor veel winkels een aanleiding om het aantal online shoppers te doen stijgen. Dat percentage ligt nu op circa een kwart van de Chinese bevolking.

“Veel Chinezen worden door de kortingen op Singles Day overtuigd om voor het eerst een online aankoop te doen”, zegt partner Jeff Walters van BCG. Doordat het aantal online shoppers op termijn zal stijgen, daalt het gespendeerde bedrag per persoon. Het wordt normaler het hele jaar door kortingen te geven, waardoor Singles Day uiteindelijk toch minder speciaal wordt."