Nieuws

Alibaba verwijdert 90 miljoen namaakartikelen van sites

Alibaba zegt 90 miljoen nepartikelen van haar sites te hebben verwijderd. De Chinese e-commerce gigant staat onder druk om harder op te treden tegen de verkoop van namaakspullen.

Het verwijderen van producten die copyright regels overtreden, is onderdeel van een charmeoffensief om beleggers voor zich te winnen. In marktkapitalisatie is Alibaba Procter & Gamble en General Electric inmiddels voorbij gestreefd, en het bedrijf moet hard aan de bak om het risico op dure rechtszaken te verkleinen.

Analist Vanessa Zeng van Forrester Research zegt tegen Bloomberg dat de verkoop van nep-artikelen een van de grootste bedreigingen voor Alibaba is. "Hoewel het aandeel goed heeft gepresteerd, is het bedrijf zich bewust van risico’s."

Alibaba heeft sinds eind september 131.000 verkopers bestaft. In samenwerking met de Chinese autoriteiten zijn bovendien 400 verdachten gearresteerd in copyright zaken.

Daarmee zet het e-ecommerce grotere stappen dan fysieke winkels in China. In een rapport, dat in februari verscheent, beschreeft de Amerikaanse kamer van handel dat op Chinese markten op grote schaal designproducten zoals kleding en tassen wordt nagemaakt.