Nieuws

Brabus tovert S63 AMG Coupé om in topatleet

In de ogen van Brabus is een standaard Mercedes-Benz nooit genoeg. Zo krijgt ook de nieuwe S63 AMG Coupé een flinke oppepper. Het resultaat is volgens Brabus de snelste vierwielaangedreven vierzits coupé ter wereld.

Opgeboord

De elegantie van een standaard S-Klasse Coupé is verdwenen. De Brabus-behandeling staat garant voor agresiviteit, zowel qua styling als qua power. Aan dat laatste heeft de 850 6.0 Biturbo Coupé gedoopte Benz geen gebrek. De standaard 5.461 cc grotere achtcilinder is opgeboord naar 5.912 cc, voorzien van een andere cilinderkop, twee Brabus-turbo’s met grotere compressors, een andere luchtinlaat en een roestvrijstalen sportuitlaat. Het resultaat? 850 pk. 1.450 Nm. Een elektronisch (!) begrensde topsnelheid van 350 km/h en een 0-100-sprint van slechts 3,5 seconden. Een snelheid van 200 km/h wordt al na 9,4 seconden bereikt.

Beperking

Ter vergelijking: een standaard S63 AMG heeft 585 pk, 900 Nm, heeft 3,9 tellen nodig voor 100 km/h en haalt 250 km/h. De 850 6.0 Biturbo Coupé heeft echter wel een probleem. Een koppel van 1.450 Nm is veel te veel voor de transmissie. Om te voorkomen dat de zeventraps versnellingsbak aan gruzelementen wordt getrokken, is de trekkracht beperkt tot 1.150 Nm. Volgens Brabus is dat goed voor de ‘betrouwbaarheid van de krachtbron’.

Shadow Gold

Het interieur wordt uiteraard ook niet overgeslagen. Leder, carbon en aluminium overheersen de cabine en voor de demo op deze foto’s heeft Brabus in totaal 219 onderdeeltjes van een Shadow Gold-kleurtje voorzien.

Ja, hij is duur

Je koopt een 850 6.0 Biturbo Coupé compleet bij Brabus of je laat je huidige Mercedes-AMG S63 Coupé ombouwen. In het eerste geval ben je 218.230 euro, exclusief belasting kwijt. Wil je alle modificaties, dan loopt de prijs op richting 342.288 euro, ook exclusief belastingen. Reken in Nederland, gezien de strenge CO2-taks, op dik 600.000 euro. Een standaard S63 Coupé kost in Nederland minimaal 217.100 euro.