Trainen met kikkerheld

Review: Skip a Beat

Wanneer je Skip, de kikkerheld uit Skip a Beat, aan het werk ziet, zou je bijna vergeten wat er eigenlijk allemaal op de achtergrond gebeurt. En dat is ook de bedoeling van de Amsterdamse ontwikkelaar Happitech. Terwijl jij aan het gamen bent, train je namelijk tegelijkertijd ook jouw hart. Voor de gewone gamers is dit misschien niet hard nodig, maar patiënten met hartklachten kunnen zo op een aangename wijze trainen met Skip a Beat.

”Het is een laagdrempelige manier voor mensen die hun hartslag willen verlagen en tot rust willen komen. We krijgen ook veel respons van mensen met hartklachten die het leuk vinden om zo hun hartslag te meten zonder naar de ”enge” dokter te gaan,” vertelt Yosef Safi Harb, oprichter van Happitech, aan De Telegraaf. Het enige wat mensen nodig hebben, is een iPhone of iPod Touch.

De studio heeft flink geëxperimenteerd om de juiste techniek achter de game van de grond te krijgen. ”We hebben maar liefst 4 à 5 prototypes gemaakt die of volledig de plank missloegen qua gameplay, commercieel niet haalbaar waren of veel te ambitieus. Tot we ontdekten dat je je hartslag kan meten middels je mobiele telefoon."

De techniek voor het meten van de hartslag zien we terug in meerdere iOS-apps. Je plaatst jouw wijsvinger op zowel de camera als het flitslicht van de smartphone. Door de flits wordt je vinger opgelicht en kan de camera zien hoe het bloed stroomt. Aan de hand van de bloedsomloop kan vervolgens de hartslag worden gemeten.

Die informatie wordt vervolgens gebruikt in Skip a Beat. De snelheid van jouw hartslag is namelijk van invloed op het spelverloop. In de game wordt Euphoria, het vriendinnetje van Skip, ontvoerd door een reiger. Al vliegend probeert hij ze in te halen. Daarbij moet hij vogels ontwijken en libelles opeten. Je hebt drie levens, voordat je af gaat.

De hartslag bepaalt hoe hoog je kunt vliegen en groot Skip is. Ben je rustig, dan heeft de kikker zijn normale vorm. Gaat jouw hart als een gek te keer? Dan lijkt Skip wel een opgeblazen bal, waardoor het moeilijker is om de vijanden te ontwijken. Rustig blijven is dus belangrijk om records te verbreken en daarom is Skip a Beat ook zo verslavend. Daardoor hebben zelfs gamers zonder hartproblemen er baat bij om de boel onder controle te houden.

Om de hartslag te verlagen kun je het beste zittend spelen en rustig in ademen via de neus en uit via de mond. Maar volgens Julie Wolsak van Happitech zijn er nog meer manieren. ”Voor mij werkt het bijvoorbeeld om minder koffie te drinken. Het fijne en leuke ervan is, is dat je zelf kan experimenteren met wat voor jou het beste werkt. Luister naar je lichaam is de belangrijkste tip!"

Skip a Beat is voor €1,99 te vinden in de ’Gezondheid en fitness’-sectie van de App Store.