Nieuws
860760
Nieuws

Auto verbruikt veel meer dan beloofd

Auto’s gebruiken veel meer brandstof dan fabrikanten de kopers in de folder beloven. Het werkelijke verbruik ligt gemiddeld een kwart hoger dan de officiële fabrieksopgave.

Consumenten worden dus steeds slechter geïnformeerd bij de aanschaf van een nieuwe wagen.

„Je ziet dat sinds 2007, toen CO2-emissie een grote fiscale rol ging spelen, het verschil tussen werkelijk verbruik en fabrieksopgave juist steeg.

In 2001 zat de afwijking rond de tien procent, in 2011 was het verschil tussen het werkelijke verbruik en het officiële fabriekscijfer al opgelopen tot gemiddeld 25 procent”, zo luidt de schokkende conclusie van voormalig TNO-onderzoeker Iddo Riemersma in het nieuwe televisieprogramma RTL Autovisie.

Riemersma is nu consultant voor de International Council on Clean Transportation (ICCT). Deze onafhankelijke non-profit onderzoeksorganisatie naar milieuvraagstukken werkt onder andere mee aan de invoering van een betere nieuwe meetmethode die het werkelijke brandstofverbruik meer benadert. De huidige meetmethode waarmee het officiële brandstofverbruik van een auto wordt vastgesteld, is een verouderde rollenbanktest die steeds grotere verschillen laat zien tussen het werkelijk brandstofverbruik en de fabrieksopgave, blijkt uit het relaas van Riemersma.

De fabrikant valt volgens de onderzoeker formeel niets te verwijten want men voldoet aan de gestelde overheidseisen. De fabrikanten benutten de mazen van de wet wel steeds meer door de strikte CO2-eisen die de Europese unie ze oplegt. Dat bepaalt namelijk meer dan ooit het verkoopsucces van een model.

De fiscale regelgeving die de keuze voor op papier zuinige auto’s stimuleert kan een merk maken of breken. Zo werd de hoogte van de bijtelling maar ook de hoogte van de aanschafbelasting BPM sinds 2007 bepaald aan de hand van de CO2-uitstoot.

Meetprocedure

Riemersma legt uit hoe de grote verschillen kunnen ontstaan: „Er zijn nogal wat marges in de meetprocedure. Zo monteren fabrikanten geprepareerde banden die men heeft afgedraaid tot het toegestane minimum profiel. Bovendien geeft men ze nog een hittebehandeling waardoor de rolweerstand verder afneemt.”

RTL Autovisie is wekelijks vanaf vrijdag 5 september tussen 22.00 uur en 23.00 uur te zien bij RTL 7. Herhalingen, elke maandag vanaf 8 september tussen 22.30 uur en 23.30 uur bij RTL 7.