Nieuws/Binnenland
861293
Binnenland

'Verbod op reclame voor kinderen werkt goed'

„Mosterd na de maaltijd.” Zo noemt de branchevereniging voor de levensmiddelenindustrie (FNLI) de oproep tot een verbod op kindermarketing. Deze oproep werd zondagavond gedaan door een groot aantal wetenschappers en organisaties, waaronder de Consumentenbond en de Hartstichting in het tv-programma De Monitor van de KRO-NCRV.

Ze willen dat de voedselindustrie stopt met het aanprijzen van ongezonde producten aan kinderen onder de dertien jaar. Maar volgens FNLI bestaat er sinds 1 januari van dit jaar al een verbod op reclame gericht op kinderen tot dertien jaar oud. Het mag alleen als producten minder dan een vastgesteld maximum aan calorieën, verzadigd vet, zout en suikers bevatten. Dit verbod is er gekomen op initiatief van het bedrijfsleven.

Volgens de FNLI wijst onderzoek uit dat fabrikanten reclameregels zeer goed naleven.

De Alliantie Stop Kindermarketing vindt dat deze zelfregulering lang niet ver genoeg gaat en pleit voor wettelijke maatregelen. „Er zijn afspraken over reclame, maar verpakkingen en de winkelvloer vallen daarbuiten. Tekenfilmfiguurtjes op verpakkingen, winacties, prijsvragen, grote borden in de winkel: het mag allemaal gewoon”, aldus een woordvoerster van de alliantie.

„Ze hanteren ook veel te ruime voedingscriteria. Fabrikanten mogen reclame maken voor allerlei producten met te veel vet en suiker”, voegt ze daaraan toe. De alliantie wil dat marketing zich beperkt tot voedingsmiddelen die een positief effect hebben op de gezondheid, bijvoorbeeld groenten en fruit.