Nieuws/Nieuws

Twitter houdt internationale banendag

Door Paola van de Velde

Werkzoekenden en recruiters vinden elkaar steeds vaker met succes op Twitter. Vorig jaar was de hashtag #vacature al het meest besproken onderwerp van het jaar. Het sociale netwerk breidt daarom zijn rol als contactplatform voor de arbeidsmarkt uit door op 24 februari een internationale banendag te organiseren.

Onder de hashtag #JouwBaan worden er die dag in Nederland tal van online initiatieven georganiseerd. Niet alleen kunnen organisaties hun vacatures delen, werkzoekenden kunnen via Twitter ook rechtstreeks vragen stellen aan hr-managers van bedrijven die nieuw personeel werven. „Een tweet is de kortste route naar direct contact met een mogelijke nieuwe werkgever of geschikte kandidaat”, stelt Marloes van der Laan, communicatiemanager voor de Benelux bij Twitter.

Opstapje

Uitkeringsinstantie UWV en vacaturesite Monsterboard zijn enthousiast over het initiatief, waaraan ook bedrijven als uitzendconcern Randstad, de NS, Capgemini en de Rijksoverheid meedoen. UWV wil de banendag onder meer aangrijpen om zelf ook 130 trainees te werven. „Wij zoeken goed opgeleide jongeren met weinig werkervaring die wij een opstapje naar de arbeidsmarkt willen bieden. Na een intern opleidingstraject zal een deel van hen als adviseur werk bij ons aan de slag kunnen”, zegt Remco Icke, woordvoerder van UWV.

Carrièretips

Net als UWV deelt ook Monsterboard al jaren vacatures, carrièretips en relevante kennis over solliciteren en de arbeidsmarkt via Twitter. „Wij maken intensief gebruik van alle sociale media”, benadrukt Rachael Parratt, marketing directeur bij Monsterboard. „Inmiddels hebben wij ruim 50.000 actieve volgers via Twitter. Dat aantal is het afgelopen jaar flink opgelopen. Het is daardoor voor ons een steeds belangrijker ondersteunend kanaal geworden om met werkzoekenden in gesprek te raken en werkgevers te helpen bij het vinden van de juiste kandidaten.”

Zie de premiumversie voor het gehele artikel.

Droombaan via Twitter

Jeannette van Zeist stond aanvankelijk sceptisch tegenover het gebruiken van LinkedIn en Twitter bij haar zoektocht naar een nieuwe baan. „Ik ben nog van de generatie die zichzelf niet graag op de voorgrond plaatst en te pas en te onpas zijn mening over van alles wil spuien”, lacht de vijftiger. „Bovendien had ik mijn aarzelingen over de privacygevoeligheid van beide media.”

Toch liet ze zich door het enthousiasme van haar coach overhalen het eens te proberen. „Ik had twaalf jaar lang niet gesolliciteerd en ik begreep al snel met een brief schrijven alleen je er tegenwoordig niet meer komt. De wereld van solliciteren is totaal anders geworden. Dus maakte ik toch maar een LinkedIn en Twitter account aan.”

„Tot mijn eigen verbazing begon ik er al snel lol in te krijgen om berichtjes te sturen, interessante zaken te retweeten en mensen te volgen. De mogelijkheden zijn eindeloos. Bovendien vond ik al snel vrijwilligerswerk via Twitter. Nota bene als webredacteur bij de site Geschiedenis Beleven. Erg leuk, want ik ben opgeleid als historicus. Bovendien heb ik er ongelooflijk veel dingen geleerd waar het gebruik van nieuwe media betreft.”

Niet lang daarna verkreeg Van Zeist zelfs haar droomjob via Twitter. „Ik werk nu als informatiespecialist bij de Tweede Kamer. Inhoudelijk een prachtige baan. Ik beschouw het als een geschenk uit de hemel”, zegt de Haagse. „Er kleeft slechts een nadeel aan deze baan. Het is een tijdelijke functie. Mijn contract is nu al twee keer verlengd. Inmiddels ben ik mijn derde en laatste termijn in gegaan. Een vast contract zit er helaas niet in. Ook hier is een vacaturestop.”