Nieuws
863165
Nieuws

Prijsverhoging bierfusten is 'verontrustend'

Het zijn de grote brouwerijen en niet de kwakkelende horeca-ondernemers die profiteren van de sterk gedaalde graan- en olieprijzen.

Op Bavaria en prijsvechter Horecabier na hebben alle brouwerijen hun fustprijzen per 1 januari met 3 à 4% verhoogd. Terwijl de kostprijs daalde vanwege de goedkopere olie en het goedkopere graan. Analisten vinden de verhoging onlogisch. Gerard Rijk van SNS Securities: „Je zou nu juist een daling verwachten. Of op zijn minst verwacht je dat de prijzen stabiel blijven.”

Nog lagere marges

De prijsstijging van fusten gaat ten koste van de marges van horeca-ondernemers. Tom van Erven Dorens van adviesbureau biercontract.nl: „ Brouwerijen verhogen hun prijzen zonder enige toelichting. De horeca, die het al jaren moeilijk heeft, is weer kind van de rekening.” De horeca heeft sterk geleden onder de crisis omdat consumenten minder uitgaven, en ook in 2015 komen de verkopen onder druk te staan, zo schreef het economisch bureau van ING onlangs.

Verklaring 'onzin'

Na rondvraag van deze krant geven brouwerijen verschillende verklaringen. AB Inbev, van onder meer de merken Dommelsch, Jupiler en Hertog Jan verhoogt de prijzen om te kunnen “investeren in commerciële acties”. Heineken laat bij monde van woordvoerder Josephine Bertrams weten de fustprijs te hebben verhoogd vanwege gestegen belastingen, accijnzen en loonkosten. „Olie- en transportkosten zijn een klein percentage van de kostprijs van een fust bier”, aldus Bertrams. „Onzin”, zegt analist Gerard Rijk. „De directe en indirecte energiekosten maken zo´n 25% uit van de kostprijs.” Dat zit ´m in het energie-intensieve bier brouwen, de verpakkingen en het transport.

Machtspositie

Rijk: „Wat brouwerijen doen is verontrustend. Ze maken gebruik van hun machtspositie. Er is geen volledige concurrentie, een paar partijen beheersen de markt. Die kijken wat de andere doen. Dat Bavaria als enige de prijs niet verhoogt, is terecht.” Voor deze Brabantse brouwer zou een verhoging niet aan de klanten uit te leggen zijn, aldus Cinte Swinkels, directeur Horeca