Nieuws/Binnenland
863303
Binnenland

Schade door te hoge vrachtwagens in tunnels

Zo'n dertig keer per dag probeert een te hoge vrachtwagen een tunnel in te rijden, waarna die in de meeste gevallen automatisch wordt afgesloten. Vooral bij de Velsertunnel (A22) en de Coentunnel (ringweg A10 bij Amsterdam) gaat het geregeld mis. Vorig jaar ging het om 11.000 zogenoemde hoogtemeldingen, meldde Rijkswaterstaat maandag.

Vaak krijgt de vrachtwagenbestuurder de melding al ver vóór de tunnel, waarna hij de tunnel nog kan vermijden door een andere route te kiezen, aldus een woordvoerster. Maar als het mis gaat, is de gemiddelde schade aan de tunnel 22.000 euro en de economische schade door afsluitingen en files bedraagt zo'n 135.000 euro.

Bij de Velstertunnel, waar veel hoogtemeldingen voorkomen, zijn fotoborden neergezet om chauffeurs er nog eens extra op te wijzen dat hun vrachtwagen te hoog is. Het bord moet ze doordringen van het belang om van de snelweg af te gaan. Proeven met de fotoborden tonen volgens Rijkswaterstaat aan dat de stoplichten voor de tunnel 20 procent minder vaak op rood gezet hoefden worden.

Het lijkt erop dat chauffeurs erop gokken dat hun vrachtwagen niet te hoog zal zijn. „Niet elke hoogtemelding leidt ook tot een afsluiting van een tunnel” aldus de woordvoerster. „Vrachtwagens mogen maximaal vier meter hoog beladen zijn, dit is een Europees geldende norm. Er zijn te hoge vrachtwagens die een hoogtemelding voor een tunnel krijgen, doorrijden en geen schade veroorzaken. De reden kan bijvoorbeeld zijn dat de vrachtwagen een bollend zeil heeft dat net tegen de hoogtemelder aankomt.”

Verladersorganisatie EVO riep vervoerders eind vorig jaar op beter te letten op de wettelijke maximumhoogte van 4 meter die geldt voor vrachtwagens. „Klapperende zeilen zijn eenvoudig te voorkomen, bijvoorbeeld door het dekzeil aan de voorzijde goed te stellen”, aldus een woordvoerder. Bij de brancheorganisatie zijn zo'n 20.000 bedrijven aangesloten die grotendeels zelf hun goederen vervoeren.