867615
Binnenland

Onderwijs faalt met informatica

Ruim dertig jaar na het overheidsplan om informatica binnen tien jaar in het onderwijs te integreren, is dat nog steeds niet gelukt.

Sterker nog: Informatiekunde is als vak in de onderbouw van het voortgezet onderwijs aan het verdwijnen. En in de bovenbouw blijft het een vrijblijvend en kwalitatief zwak keuzevak dat door slechts 12 procent van de leerlingen gekozen wordt.

Dat stelt oud-docent Jan Lepeltak op de nationale onderwijstentoonstelling die vandaag van start gaat. Al meer dan dertig jaar probeert hij ict in het onderwijs onder te brengen, maar hij constateert dat het niet lukt. „Onder andere doordat informatica alleen terugkwam bij natuurkunde en niet bij de andere vakken. Daarnaast werden de docenten zowel in de lerarenopleiding als op de scholen er niet in getraind. Tel daar de toenemende werkdruk van docenten (toetsen, verslagen, rapportages) bij op.”

Maar er is volgens Lepeltak ook goed nieuws die mogelijk na dertig jaar tot een doorbraak leiden: „Er is eindelijk een nieuwe generatie leraren die is opgegroeid met ict. Ook krijgen leraren meer tijd voor ict nu omdat er een plan ligt waarbij niet alles meer verantwoord hoeft te worden en de papieren rompslomp verdwijnt. Daarnaast staat coderen en programmeren weer in de belangstelling en zijn er meer technieklessen in het basisonderwijs.”