Nieuws

Nieuws

Hotelgast bedot met lokale taks

Hoteliers in alle hoeken van het land misbruiken de toeristenbelasting om hun gasten extra geld uit de zak te kloppen. Onder de noemer ’gemeentelijke heffingen’ worden allerlei lokale lasten in rekening gebracht die niets met toeristenbelasting te maken hebben.

Hotels bedriegen daarmee hun gasten. Dat blijkt uit onderzoek van De Telegraaf. De toeristenbelasting wordt in ruim 300 Nederlandse gemeenten geheven en heeft vorig jaar in totaal 162 miljoen euro opgebracht. De tarieven verschillen per gemeente, en ook de manieren waarop de belasting geheven wordt zijn divers.

Grote steden

De grote steden rekenen meestal een percentage van de kamerprijs, in kleinere gemeenten is een vast bedrag per persoon per nacht gebruikelijk.

Een rondgang wijst uit dat veel hotels verdienen op het in rekening brengen van de toeristenbelasting. Vooral de hotelketen Bilderberg maakt het bont. Zeker twaalf Bilderberghotels vragen tussen drie kwartjes en ruim twee euro per nacht méér dan de toeristenbelasting in de desbetreffende gemeenten bedraagt. Ook maakt het bedrijf voorafgaand aan de reservering niet duidelijk hoe hoog de 'gemeentelijke heffingen' precies zijn, terwijl dit wel een vereiste is volgens de Reclamecode Reisaanbiedingen 2014.

Ozb

Neem bijvoorbeeld Hotel De Bovenste Molen, in de gemeente Venlo. Per persoon per nacht brengt het verblijf 2,50 euro in rekening, terwijl de Limburgse stad slechts 1,87 euro vraagt. De receptionist legt uit dat andere lokale heffingen als de forensenbelasting en de ozb bij het bedrag worden opgeteld. Dat is opmerkelijk, want in Venlo werd de forensenbelasting in 2013 afgeschaft. De onroerendezaakbelasting wordt door de gemeente niet per hotelbezoeker geheven, dus kan ook niet als extra heffing worden doorberekend aan de nietsvermoedende logé.

Andere hotelketens, zoals Hampshire Hotels, verdienen op dezelfde manier aan het doorbelasten van de toeristentaks, blijkt uit een steekproef.

Consumentenbond

De Consumentenbond vindt dat alle hotels in Nederland op hun website moeten tonen of en hoeveel toeristenbelasting er moet worden afgerekend. „Anders is het niet mogelijk om goed prijzen te vergelijken”, stelt een zegsvrouw.

Het doorberekenen van andere gemeentelijke heffingen valt helemaal slecht bij de consumentenwaakhond: „Stop deze bedragen gewoon in de kamerprijs. Klanten hoeven bij de aankoop van een komkommer ook niet apart te betalen voor de vierkante meters van de supermarkt.”

Ook de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) erkent de problemen. „Hotels mogen alleen het bedrag in rekening brengen dat gemeenten in de verordening hebben staan. Andere kosten horen in de kamerprijs te worden meegenomen en niet via de toeristenbelasting, om zo als goedkoopste bovenaan te komen op internet”, zegt Asha Khoenkhoen.

De koepelorganisatie staat echter machteloos. „Het is niet onze taak om als een soort politieagent naar alle hotelrecepties te gaan. Alle gemeenten die toeristenbelasting innen, hebben de tarieven op internet gezet. De consument kan zelf controleren of het klopt.”

Berouw

In een reactie toont Bilderberg berouw. „Het bedrag (de gemeentelijke heffing, red.) is nu een verzameling van kosten, zoals belastingen, reserverings- en administratiekosten. Dit is inderdaad niet transparant en we gaan dit verbeteren”, aldus commercieel directeur Arlette Gilbert.