Nieuws
870830
Nieuws

BIJZONDER

Porsche Powerboat uit 1993 komt tot leven

In 1990 waren de verwachtingen hoog gespannen; een powerboat met ongekende prestaties, ontwikkeld door de Porsche Design Studio in Oostenrijk. De 8,4 meter lange Porsche Kineo moest voldoen aan de allerhoogste eisen die het bedrijf stelde.

Ferdinand Porsche gaf eind jaren 80 de opdracht tot het ontwikkelen van de exclusieve powerboat waarvan door ThyssenKrupp drie prototypes werden gebouwd. Er werd ruim $ 4 miljoen geïnvesteerd in de ontwikkeling en het bouwen van de drie prototypes.

De verwachtingen waren hoog gespannen toen de Porsche Kineo in 1993 ten toon werd gesteld op Boot Düsseldorf. Er kwam echter geen enkele order. De productiekosten waren zo hoog dat de verkoopprijs ver boven de gangbare budgetten lag. Nog even probeerde een Nederlandse importeur het project voort te zetten maar ook dat mislukte. Niet veel later trok Porsche Design de stekker uit het project.

ThyssenKrupp verwerkte verschillende technieken in de Kineo, onder andere afkomstig uit onderzeeërs. Opmerkelijk was dat verschillende onderdelen zoals het zonnedek, zwemplatform, motorluik, kajuitdeur en ankerluik volledig hydraulisch werden aangestuurd. Ook de dubbele cockpit met een overdaad aan meters en knopjes valt op. Kosten nog moeite werden gespaard om de Kineo tot in het kleinste detail in perfectie te bouwen.

De romp is gemaakt van Kevlar, voor die tijd zeer revolutionair, maar ook peperduur. Niet verwonderlijk dat deze exclusieve powerboat onverkoopbaar werd. Twee prototypes werden voorzien van Mercruiser motoren en een derde met originele Porsche 928 motoren. Snel werd besloten om geen Porsche motoren meer te gebruiken omdat ze te weinig vermogen konden leveren om het ruim 8 meter lange gevaarte tot hoge prestaties te dwingen.

Waar zijn die 3 prototypes gebleven? Eén ervan werd naar de VS verscheept waar de koper de Kineo volledig ombouwde. Inmiddels is deze op de sloop terecht gekomen. Twee van de drie prototypes belandden in een hal in het Duitse Emden en stonden te verstoffen. Totdat in 1998 een Nederlandse botenliefhebber probeerde het project nieuw leven in te blazen. Hij haalde de 2 prototypes, één met de Porsche 928 motoren en één met de Mercruiser motoren, op en stak er de nodige energie in. Maar ook dit mislukte en de twee Kineo’s verdwenen in de vergetelheid. En dan wordt het lange tijd stil.

Totdat Wilfred Rottier een Kineo met de Mercruiser motoren kan lokaliseren in een loods in Drachten. Dik onder het stof en inmiddels volledig onbruikbaar besluit hij de Kineo te kopen om deze in originele staat terug te brengen. Soms duurt het lang voordat sommige originele onderdelen gevonden worden, maar het lukt uiteindelijk om ze ergens in de wereld te traceren.

Midden 2014 is de Porsche Kineo na 20 maanden restauratie klaar. Het resultaat is verbluffend. Binnen een enkele seconden planeert de Kineo perfect en gaat er als een streep op het water vandoor. De motoren worden tijdens de proefvaart afgesteld en er wordt een topsnelheid geklokt van 118 km per uur.  Dit betekent dat de enige Porsche Kineo 27’ Powerboat in de wereld tot leven is gekomen.