Nieuws/Binnenland
870884
Binnenland

Shoptips tegen de gevolgen van verkooprazernij

Hoe overleef ik de uitverkoop?

Slechts 50 euro meenemen, nooit winkelen met een lege maag en neem altijd een man mee. Winkels brengen, tijdens de uitverkoop, met de meest waanzinnige acties al snel onze hoofden op hol. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat Sale shoppers de nodige stress ervaren. Gelukkig is daar iets aan te doen. De volgende tips kunnen u beschermen tegen de gevolgen van verkooprazernij tijdens de uitverkoop.

Veel winkels hebben jarenlange ervaring in retailpsychologie en maken handig gebruik van onze mentale toestand tijdens het shoppen en zorgen er op die manier voor dat we kopen, kopen en blijven kopen. Zo geven we met het grootste gemak ineens geld uit aan spullen die we eigenlijk helemaal niet hadden willen aanschaffen, zo meldt Daily Mail.

1. Eet voor het winkelen

Het is verleidelijk om het ontbijt of de lunch over te slaan om als eerste de beste koopjes te kunnen scoren. Maar studies tonen aan dat we makkelijker impulsieve beslissingen nemen als we honger  hebben. Dus eerst eten en dan pas winkelen.

2. Pas op voor gelimiteerde aanbiedingen

‘Alleen vandaag’ of ‘Dit zijn de laatste stuks’. Winkels creëren een illusie van schaarste, waardoor ons instinct zegt dat we moeten ingrijpen, en wel snel. “'De illusie van schaarste kan mensen aanmoedigen om eerder en misschien wel meer dan normaal te kopen”, zegt John Quelch, een hoogleraar bestuurskunde aan de Harvard Business School. Feitelijk is er geen reden tot paniek, want een volgende keer is er weer een aanbieding en nog een en nog een.

3. Neem nieuwe bankbiljetten mee

Wie knisperende verse bankbiljetten in handen heeft is minder snel bereid deze uit te geven dan vieze verkreukelde oude coupures. Onderzoek, gepubliceerd in het Journal of Consumer Research, toonde aan dat we het makkelijker vinden om ons ontdoen van vuile, versleten flappen omdat ze gevoelens van walging oproepen. Ook hechten we ons meer aan grote coupures omdat we het zonde vinden om deze grote bedragen ‘stuk te slaan’.

De creditcard kunnen we helemaal beter thuis laten omdat ze zo gemakkelijk in gebruik zijn. Volgens professor Drazen Prelec, een hoogleraar economie aan het Massachusetts Institute of Technology, kan het gebruik van de creditcard zelfs verslavend zijn.

4. Pas op paniekbesmetting

Angst is besmettelijk. Onbewust signaleren we andere paniekerige shoppers door de geur van stoffen die vrijkomen in hun zweet, zo blijkt uit onderzoek van studenten van de universiteit van Düsseldorf in Duitsland.

Beperkte aanbiedingen creëren angst. In een winkel vol opgewonden kopers, worden we angstig en grijpen steeds meer koopjes omdat ons instinct zegt dat we moeten hamsteren in tijden van schaarste.

5. Mijd rode stickers

Winkels trekken onze aandacht met opzichtige rood/witte stickers op de labels. Deze kleuren zijn traditioneel verbonden met kerst en de bijbehorende goede tijden.

Volgens consumentenpsychologen zijn deze kleuren het meest effectief. Winkels die andere kleuren probeerden hebben een omzetverlies geleden.

6. Pas op voor de impulsaankoop

Koop nooit een speciale aanbieding in de buurt van de kassa. Deze producten zijn er doelbewust neergezet om de aandacht te trekken terwijl onze hersenen in geld-uitgeef-modus staan.

Het duurt zo weinig als 2,5 seconden om een aankoopbeslissing te maken in dergelijke situaties, aldus marketing expert John Lindstrom, die het boek Buyology schreef. Hoe vermoeider je bent, hoe lager uw wilskracht - en hoe meer kans die 'speciale aanbieding' maakt om u te verleiden.

7. Niets aanraken

Zodra we een product aanraken geeft het een zeker gevoel van eigenaarschap, zo waarschuwt Joann Peck, een professor in de marketing die de rol van aanraking heeft bestudeerd in het koopgedrag.

8. Negeer arrogante verkopers

Goed verzorgd en chic ogend verkooppersoneel (zoals bijvoorbeeld werkzaam in een parfumerie of een tassenafdeling in een warenhuis) kan een bijzonder effect op ons hebben.

Wanneer we ons geïntimideerd voelen, is onze natuurlijke reactie dat we hen willen overtreffen. Met het kopen van een duur product lijken we te willen zeggen.'Kijk! Ik kan me dit heus wel veroorloven!'

Marketing professor Darren Dahl adviseert dan ook dat de beste manier om met dit personeel om te gaan is elke interactie te voorkomen.

9. Maak een lijst - en hou je eraan

Om iedere verleiding tijdens het shoppen te weerstaan, is het van het grootste belang vooraf een lijstje te maken. "Het hebben van een lijst - precies weten wat je wilt kopen en met welk budget - is echt belangrijk”, zegt consumentenpsycholoog Lisa Cavanaugh.

10. Mijd de meute

Kijk niet naar wat andere mensen doen. Psychologen noemen dit copycat instinct. Dit instinct zorgt ervoor dat we tijdens de Dwaze Dagen of op Black Friday gaan trekken en vechten om hetzelfde product als onze buurman te bemachtigen.

11. Neem een man mee

Onderzoek toont aan dat vrouwen minder tijd besteden aan shoppen als ze een man bij zich hebben. Retailpsycholoog Tim Denison berekende dat winkelende stellen het ongeveer een uur en 12 minuten uithouden, voordat de man er genoeg van heeft.

De meeste vrouwen willen die tijd liefst oprekken met nog eens 28 minuten, maar in totaal zijn ze dan nog altijd minder tijd aan het shoppen dan wanneer zij alleen op pad gaan.

Winkelcentra spelen hier handig op in door bijvoorbeeld voor mannenopvang te zorgen. Zo weten zij manlief bezig te houden, zodat hun echtgenotes langer kunnen doorgaan met winkelen.

 

Ga dus altijd voorbereid op pad en bedenk dat de grote winkels ons altijd een stap voor zijn. Koop in de uitverkoop dat wat u van plan bent en laat u zich vooral niet afleiden. Succes.