Nieuws/Binnenland
870899
Binnenland

Britten choqueren met nieuwe anti-rookcampagne

VIDEO | Een nieuwe anti-rookcampagne van het Britse ministerie van Volksgezondheid (PHE) doet nogal wat stof opwaaien. Online en op verschillende billboards staan vanaf vandaag onaangename afbeeldingen van een shagje, gerold met rottend vlees. Voorstanders van roken protesteren fel tegen de nieuwe 'giftige campagne, vol overdreven claims'.

Onzin, vindt Dame Sally Davies van het PHE. "Dit is onze derde, vrij harde campagne. De eerste focuste zich op kanker, de tweede op hartaanvallen en beroertes en deze laat zien hoe tabak je lichaam als het ware rot. We hebben de eerdere campagnes geëvalueerd en ze hebben een reële impact gehad op het publiek."

Onderdeel van de nieuwe 'roken rot'-campagne is een confronterende video van een vader die in de speeltuin een shagje draait met behulp van rottend vlees in plaats van tabak. Op digitale en gedrukte billboards staat een close up van het 'rotte shagje' met de slogan 'elke sigaret rot je van binnenuit'.

Davies: "Veel rokers weten wel dat sigaretten en shag schadelijk zijn voor het hart en de longen, maar vaak niet wat roken met de rest van het lichaam doet. Denk aan de hersenen, botten, spieren, tanden en ogen. In januari nemen veel mensen zich voor te stoppen met roken, wij vinden dat we met onze campagne een steentje bijdragen."

Let op! De video kan als schokkend worden ervaren.