870964
Binnenland

5 handige tips

Hoe herken je een valse review?

Als je wilt weten of een hotel goed is of niet, kun je tegenwoordig terecht op tal van beoordelings- en boekingssites. Uit een recent onderzoek aan de universiteit van Harvard en de School of Management in Boston blijkt echter dat op de site Yelp alleen al zestien procent van de reviews vals zijn. Hoe herken je nou zo'n valse beoordeling? CNN geeft enkele tips om door leugens heen te prikken.

De enige beoordeling

Lees je een review van iemand die maar één beoordeling heeft geschreven? Dan kan het zijn dat die persoon is gevraagd om een positieve review te plaasten over het verblijf op internet. Op deze manier maakt deze persoon reclame voor het hotel of is er sprake van een vriendendienst. Hou eventueel in de gaten of er in de nabije toekomst nog recensies opduiken van deze 'recensent' en kijk hoe lang hij al lid is van de beoordelingssite.

Bijzondere woorden

Adembenemend, watertandend, ongeëvenaard en weelderig: als dit soort woorden voorkomen in één beoordeling, dan is ze wellicht vals. De schrijver van dienst gebruikt deze 'promopraat' om op te vallen tussen de andere, 'droge' beoordelingen. Een eerlijke recensent zal zich meer focussen op de essentie. Bijvoorbeeld: een mooi uitzicht in plaats van een ongeëvenaard uitzicht in een van de adembenemende hotelkamers...

Uitroeptekens!

Het is hier werkelijk fantastisch!!!! Alles is in orde!!!! Probeer alles op de uitgebreide menukaart in het hotelrestaurant uit!!!! Ik heb hier zalig gegeten!!!! En de ligging!!! Die is perfect!!! Door het gebruik van uitroeptekens wil men de positieve punten extra beklemtonen. Te veel uitroeptekens komen echter dwingend over. Neem deze reviews met een korreltje zout. Komen uitroeptekens na een slechte beoordeling? Dan doe je er goed aan om rekening te houden met de kritiek, maar misschien overdrijft de schrijver de situatie en is het probleem in werkelijkheid veel kleiner. Check in dit geval ook de boven- en onderstaande reviews om de slechtste beoordeling in een neutraal perspectief te plaatsen.

Eigen verhaal

Een studie aan de Amerikaanse Cornell-universiteit toont aan dat de schrijver van een valse review zich meer focust op zijn eigen ervaring. Hij heeft het meer over zichzelf, deelt details over een reispartner en zegt vaak waarom hij op vakantie is. Een betrouwbare review herken je aan de specifieke informatie over ondermeer de badkamer en prijzen. Ze zijn doorgaans saaier, maar wel bruikbaar.

Honderden reviews

Hotels deinzen er niet voor terug om mensen in te huren om een leuke review te schrijven. Deze schrijvers worden per woord betaald en hebben makkelijk honderden beoordelingen op hun palmares staan.