871002
Binnenland

Eindelijk ook een held

Review: Captain Toad: Treasure Tracker (Wii U)

Veel mensen kennen Mario, zijn broer Luigi en de altijd ontvoerde prinses Peach, maar de naam Toad zal minder snel een belletje doen rinkelen. Toch kent iedereen het vrolijke poppetje met een rood witte paddenstoel op zijn hoofd. Sinds 1985 duikt hij al in menig Nintendo-game op, maar 2015 wordt echt zijn jaar. Dan ligt zijn eigen game, Captain Toad: Treasure Tracker, in de Nederlandse winkels.

Het begint allemaal nog zo vrolijk in de Wii U-game. Toad en zijn vriendinnetje Toadette zijn lekker op avontuur tijdens een zoektocht naar een gouden ster. Het is feest wanneer die gevonden wordt, maar een grote vogel gooit roet in het eten. Hij grijpt al vliegend de ster en neemt zo Toadette mee, die weigert los te laten. Aan Toad de taak om de achtervolging in te zetten en haar te redden.

Dat doe je door 70 levels lang puzzels op te lossen. Elk level heeft een gouden ster en drie diamanten die je moet vinden. Beide zijn verplicht. Zonder ster kom je het level niet uit en de verzamelde diamanten heb je nodig om nieuwe hoofdstukken vrij te spelen. Verder liggen er nog geldstukken en een gouden paddenstoel verstopt.

De spelwereld van Captain Toad is niet plat. Je kunt door de camera te bewegen de wereld van alle kanten bekijken. Dat is zeker aan te raden, want zo kun je zien waar de diamanten en verborgen tunnels zitten en welke vijanden je op jouw pad zult treffen. De game doet hierin erg denken aan de populaire iOS-game Monument Valley.

Er is een grote variatie in de puzzels. Zo heb ik doolhoven doorkruist, op slimme wijze vijanden uitgeschakeld, vanuit een rijdend mijnkarretje op diamanten geschoten en al sluipend een vuurspuwende draak ontweken. Veel ruimte om fouten te maken, is er niet. Als je bijvoorbeeld tegen een vijand loopt, wordt Toad (zoals we gewend zijn van de Mario-games) kleiner van formaat. Maak je nog een fout dan is het over en uit. Hij kan weer zijn normale vorm krijgen door een paddenstoel uit de grond te trekken, maar die zit ergens verstopt.

Bij het puzzelen gebruik je vooral de pookjes en de knoppen van de GamePad-controller, maar je hebt ook het touchscreen soms nodig. Je kunt in sommige levels zelf platformen verplaatsen door over het touchscreen te vegen. Zo kan Toad toch bij onbereikbare plekken komen. Er komt dus nogal wat kijken bij het oplossen van de puzzels. Niet alleen ben je de hele tijd bezig met kantelen en draaien, maar sommige puzzels blijken ook nog eens echte hersenbrekers. Aan de slag dus!

Captain Toad: Treasure Tracker is een hele leuke puzzelgame geworden voor de Nintendo Wii U. De game is vrolijk, kleurrijk, schattig en bij tijd en wijle pittig. Een absolute aanrader voor puzzelaars. Het enige minpunt wat ik kan bedenken is dat zelfs 70 levels nog te weinig is. Mag het de volgende keer een onsje meer zijn, Nintendo?