Nieuws/Binnenland
871055
Binnenland

ROLEX SYDNEY HOBART YACHT RACE

Wraak op winnaar Wild Oats XI

De winnende America’s Cup schipper Jimmy Spithill kon in Hobart zijn teleurstelling slecht verbergen. Nadat Comanche, de boot waarvan hij een van de zes stuurmannen was, nipt was verslagen door supermaxi Wild Oats XI, zei hij na de Sydney Hobart Yacht Race dat hij wraak wilde nemen. “Hier kunnen we het niet bij laten zitten!”

Spithill vertelde dat Comanche tijdens zijn wacht een topsnelheid van 32 knopen had gehaald. “Iedereen weet wat deze boot kan, dat hebben we tijdens de start van deze Sydney Hobart duidelijk laten zien. Ik keek naar Kenny (Ken Read, de schipper) en die had een grijs van oor tot oor. Jammer genoeg hadden we deze omstandigheden niet meer totdat we in Bass Strait aankwamen.” Uiteindelijk kwam Comanche drie kwartier na de winnaar in Hobart aan. Wild Oats kon het record van 1 dag, 18 uur en 23 minuten uit 2012 niet uit de boeken zeilen. Daarvoor waren de omstandigheden tijdens deze Sydney Hobart te licht. 

Volgens ingewijden is het voor runner up Comanche logistiek niet haalbaar om volgend jaar weer in Sydney aan de start te verschijnen. Grote Baas Jim Clark wil er voorlopig nog niet aan denken om de plannen voor het volgend jaar om te gooien om zijn team voor de revanche te laten strijden. Clark baalde dat zijn team op een cruciaal moment in de race een foute navigatiekeus had gemaakt.

Schipper Ken Reid: “We lagen in een knobbelige zee twee mijl voor de Aussies, maar ze liepen ons in een iets hoger drukgebied zo voorbij. Ze hadden twee knopen meer vaart en liepen weg van de hele vloot.” Ook zullen er volgens schipper Ken Reid aanpassingen aan de boot moeten worden gedaan. “Hier is mijn to-do lijstje”, zei hij wijzend op een verfrommeld papiertje met ‘topsecret’ aantekeningen.

“Toen we met de race begonnen, kwam de boot bij wijze van spreken net uit de doos. Hij was splinternieuw en we wisten nog niks. Alleen dat we een geweldige boot hadden. Maar in licht weer is er nog wel wat te verbeteren. Jammer dat we dit jaar na een lekkere onstuimige start onderweg alleen maar lichte wind hadden. Designer Xavier Guilbaud gaf aan dat er hier en daar nog wel wat gewicht kan worden bespaard. “En natuurlijk moet de bemanning de juiste keuzes voor de zeilvoering leren maken. Dat bespreek ik later wel met de mannen. Ze moeten aan dek leren sneller te werk te gaan. Allemaal een kwestie van ‘tijd krijgen om te leren’.”

Read gaf de Wild Oats’ bemanning alle eer. “Wild Oats verdient alle succes,” zei hij. "Dit was hun dag; ze hadden 12 super uren; ze hadden Wild Oats’ weer; maar dat hoort allemaal bij het wedstrijdzeilen. En ze verdienen hun achtste line honours record. Iedereen heeft kunnen zien dat we er alles aan hebben gedaan om ze te verslaan. Maar het Wild Oats team heeft het onwaarschijnlijke geflikt.”

Schipper Mark Richards van Wild Oats XI zei dat dit de mooiste overwinning was. “Om acht keer de snelste in Sydney Hobart te zijn, moet je diep gaan. Bij de start was ik enorm verrast door de snelheid van Comanche, waarschijnlijk het duurste racezeiljacht ter wereld. Maar toen de wind afnam hebben we een andere koers gekozen, met een grotere kans op in elk geval een klein beetje meer wind. Dat pakte super uit. Op een bepaald moment hadden we 40 mijl voorsprong. En dan is het nagelbijten tot de finish.”

De slanke, negen jaar oude Wild Oats XI is ontworpen door Reichel en Pugh. “In licht weer zijn we enorm in het voordeel ten opzichte van de bredere, sterkere, maar ook zwaardere Comanche.“ Of het jacht volgend jaar weer kan winnen hangt af van de aanpassingen die elk jaar moeten worden gedaan. Eigenaar Bob Oatley: “Ze heeft altijd weer wat nieuws nodig. Het is een duur meissie om voor te zorgen.”