Nieuws
871081
Nieuws

‘Automobilist neemt rode kruisen serieus’

Rode kruisen boven de snelweg worden door Nederlandse automobilisten serieus opgevat, blijkt uit een rondvraag onder lezers van De Telegraaf en Autovisie.

Reacties

De stelling ‘Ik neem de rode kruisen niet meer serieus’ leverde meer dan 5.280 reacties op. Wat blijkt? 81 procent van de lezers is het oneens met deze stelling, terwijl 19 procent van de lezers aangeeft de rode kruisen niet meer serieus te nemen.

Verkeersveiligheid

In het laatste geval komt dat volgens lezers vooral omdat een rood kruis vaak brandt, terwijl er geen gevaar is op de openbare weg of er niet gewerkt wordt op de weg. Zodoende wordt het onnodig gevonden om rijbanen met rode kruisen af te sluiten. Toch vindt het merendeel van de lezers dat een rood kruis altijd serieus genomen moet worden, al is het maar ten behoeve van de verkeersveiligheid.

Antwoorden

Opvallend genoeg heerst er ook onduidelijkheid over wanneer rode kruisen nu branden. Want wanneer is dat nu eigenlijk? Rijkswaterstaat geeft antwoord.

- Als de mensen in de verkeerscentrale merken dat er een auto met pech op de spitsstrook stilstaat of er ligt een obstakel, nemen ze maatregelen. Het verkeer wordt via pijlen op de elektronische borden boven de weg naar een andere rijstrook gestuurd. De spitsstrook gaat dicht, er komt een rood kruis boven de weg en de maximumsnelheid gaat omlaag.

- Als er op de spitsstrook geen obstakels zijn, zet Rijkswaterstaat vanuit de verkeerscentrale het rode kruis om in een groene pijl. De spitsstrook is vanaf dat moment open voor het verkeer.

- Het openen en sluiten van een spitsstrook gebeurt in fases. Nadat het bord 'spitsstrook open' en het bord met de lagere maximumsnelheid zijn opengedraaid, controleren camera’s nog één keer de spitsstrook op obstakels. Tijdens die controle is er nog een rood kruis te zien boven de spitsstrook. Boven de andere rijstroken brandt al een groene pijl.

Hufterfeit

Vanaf 1 januari 2015 wordt het negeren van rode kruisen boven de weg gezien als een ‘hufterfeit’. Dat betekent dat een overtreder te maken krijgt met het strafrecht en dus ook met hogere sancties. De rechter zal de hoogte van de boete bepalen en een overtreder krijgt niet direct de standaard boete van 230 euro.