Nieuws
871258
Nieuws

Overzicht: veranderingen autobelasting 2015

In 2015 gaan de autobelastingen op de schop. En in 2016 opnieuw, maar om niet te snel op de zaken vooruit te lopen, geven we een overzicht wat er nu precies volgend jaar gaat veranderen.

Grenzen gelijk

Allereerst worden volgend jaar de CO2-normen voor een lage bijtelling opnieuw aangescherpt. De grenzen voor benzine- en dieselmotor zijn met ingang van volgend jaar gelijk. Elektrische auto’s behouden in 2015 4 procent bijtelling en voor plug-in hybrides met een CO2-emissie van minder dan 50 g/km blijft het 7%-tarief van kracht. Auto’s met een CO2-uitstoot van maximaal 50 g/km zijn vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting (mrb).

BPM-plicht

Er komt een nieuwe schijf in het BPM-tariefstelsel. Die schijf geldt al vanaf 1 g/km CO2. Ook voor hybrides en plug-ins moet voortaan dus BPM worden betaald. De BPM heeft een starttarief van 175 euro en het tarief van de eerste schijf (t/m 82 g/km) is 6 euro per gram. Daarboven zijn nog vier schijven met hogere tarieven. Volledig elektrische auto’s zijn nog steeds BPM-vrij. Door de BPM-plicht worden met name auto’s in het A-segment flink duurder. Het prijsverschil kan oplopen tot meer dan 1.000 euro in vergelijking met de huidige prijzen. In het geval een auto van 10.000 euro betekent dat een hogere aanschafprijs van 11.000 euro.

BPM-tarieven

BPM-tarief schijf 1 (1-82 g/km): €6

BPM-tarief schijf 2 (83-110 g/km): €69

BPM-tarief schijf 3 (111-160 g/km): €112

BPM-tarief schijf 4 (161-180 g/km): €217

BPM-tarief schijf 5 (> 180 g/km): €434

Bijtelling

Verandering in het bijtellingsstelsel is dat de CO2-grenzen voor het bepalen van de bijtelling in 2015 voor benzine- en dieselmotoren gelijk zijn. Naar verwachting gaan autofabrikanten daarom een aantal grammetjes van bepaalde modellen halen om zo in een lagere bijtellingscategorie te vallen. Heeft een autobouwer modellen met een te hoge bijtelling, dan merken die dat aan de hoeveelheid verkopen. Het aanbod modellen met 14 procent krimpt volgend jaar enorm. Auto’s als de Toyota Aygo, Peugeot 108, Citroën C1, Fiat Panda en 500, Lancia Ypsilon, Alfa Romeo MiTo en Peugeot 208 vallen straks allemaal buiten de 14%-boot. Hetzelfde geldt voor modellen als de Volkswagen Golf BlueMotion en Volvo V40 D4 en D2.

Bijtellingstarieven

4% - 0

7% -

14% -

20% -

25% - >110

Emissieloos

Emissieloze auto’s (EV’s en waterstof) profiteren ook in 2015 van 4% bijtelling. Ze zijn bovendien vrijgesteld van BPM. Het aanbod is behoorlijk groot, al zijn de verkoopaantallen nooit zo groot als auto’s met een reguliere aandrijflijn. De beperkte actieradius blijkt nog altijd een hoge drempel.

- BMW i3

- Ford Focus Electric

- Hyundai ix35 Fuel Cell

- Mercedes-Benz B-Klasse Electric Drive

- Mitsubishi i-MiEV

- Nissan Leaf

- Renault Twizy

- Renault Zoe

- Smart Fortwo Electric Drive

- Tesla Model S

- Toyota Fuel Cell Sedan (zomer 2015)

- Volkswagen e-Golf

- Volkswagen e-Up