Nieuws/Binnenland
871706
Binnenland

Drie van de zeven zwaarste knelpunten liggen bij Rotterdam

Einde aan daling van aantal files

Voor het eerst sinds jaren is er een einde gekomen aan de daling van het aantal files. Voor het eerst sinds 2007 stagneert de vermindering en staan we dit jaar nog even vaak stil op de snelweg als in 2013.

Dat blijkt uit voorlopige cijfers van de Verkeersinformatiedienst (VID), waarover De Telegraaf beschikt. De definitieve filecijfers worden begin 2015 gepubliceerd, maar in de laatste dagen van 2014 zal het beeld zich niet meer wijzigen.

„De filecijfers bevestigen eerder uitgesproken verwachtingen dat de daling van de filedruk aan haar einde is gekomen. In de periode van 2007 tot nu nam de filedruk met 50 procent af, mede door de komst van extra asfalt en het gebruik van de spitsstroken”, zegt Patrick Potgraven van de VID.

„Maar we zijn er weer aan gewend en we rijden kennelijk weer meer. Wanneer het positieve effect van de opening van de nieuwe Tweede Coentunnel – respectievelijk nummer 18 en 19 in de top 50 van files- niet wordt meegenomen, steeg de filedruk het afgelopen jaar zelfs al weer licht.”

Opvallend

In de eerste helft van 2014 was het rustiger dan vorig jaar, in de tweede helft wat drukker. Potgraven: „Vooral de drukkere herfstmaanden in vergelijking met 2013 zijn opvallend, omdat het in de maanden september tot en met november droger was dan in dezelfde periode een jaar eerder. Op een natte dag staat er gemakkelijk twee keer zoveel file als op een droge dag: een effect dat in de herfst nog wat sterker is wanneer er extra verkeersaanbod is en het ook donker is in de spits.

De nieuwste filecijfers maken overduidelijk dat het fileprobleem rond Rotterdam naarstig wacht op een oplossing: van de zeven zwaarste knelpunten liggen er drie bij de havenstad. De verbreding van de A15 tussen de Maasvlakte en het Vaanplein biedt daar komend jaar maar beperkt soelaas; pas eind 2015 zullen de gehele nieuwe A15 en ook de A4 Midden-Delfland voor verlichting kunnen zorgen.

'Niet optimaal'

„Dat niet alle infrastructuurprojecten succesvol zijn blijkt wel uit de situatie op de A4 bij Leiden”, meent de VID-zegsman. „Afgelopen jaar, waarin min of meer de permanente situatie gereedkwam met de verdiepte ligging, steeg de filedruk op de A4 met 56 procent. Deels kan dat worden verklaard door een wen-effect, maar het lijkt erop dat de gekozen oplossing ook minder goed is voor de doorstroming. Bij Leiden wordt het verkeer verdeeld over een hoofd- en een parallelbaan, wat niet echt optimaal werkt.”

Knooppunt Terbregseplein op de A20 richting Gouda is het grootste knelpunt van het afgelopen jaar 2014. Hoewel de filedruk op deze verkeersader met bijna 30 procent daalde, staat het, net als vorig jaar, nog zonder concurrentie op nummer één in de top 50 van files. Ook de tweede plaats wordt door de A20 ingenomen, maar dan gaat het om het knelpunt ter hoogte van Moordrecht. De files op de A1 (Amsterdam-Amersfoort) bij Eembrugge staan op de derde plaats.