Nostalgisch boekwerk

Review: Sega Mega Drive/Genesis: The Collected Works (boek)

De feestdagen zijn prima geschikt om lekker te gamen, maar het is ook een goed moment om eens een boek te pakken. Een boek over gamen, welteverstaan.

Onlangs kwam Sega Mega Drive/Genesis: The Collected Works uit, een boekwerk met een omslachtige titel dat terugkijkt op de iconische spelcomputer uit de titel. Was je in het begin van de jaren 90 een gamer, dan heb je deze gehad of wilde je hem erg graag hebben.

Het is goed om te beginnen met wat dit enorme boekwerk - dankzij de harde zwarte kaft en indrukwekkende gewicht zou het voor de Bijbel kunnen doorgaan - juist niet is. Het is geen uitgebreide geschiedenis hoe de Mega Drive is bedacht, is uitgekomen en hoe het de spelcomputermarkt op de kop heeft gezet. Deze elementen worden besproken, maar in een lang essay in het begin.

Het enige doel van dit boek is het hart van (voormalig) Mega Drive-bezitters bespelen. De nostalgie druipt van de 315 pagina's die voornamelijk met illustraties zijn bedrukt. Originele schetsen van het apparaat van de designers tot prototypes of een complete fotoserie van alle accessoires die ooit voor de console zijn uitgekomen: het zit erin, gedrukt op stevig, glossy papier. Vooral de eerste schetsen van de hardware zijn interessant, het is alsof je in een parallel universum staart waarin het allemaal net anders is gegaan.

Natuurlijk worden ook prominente games voor het platform besproken zoals Sonic, Streets of Rage en Gunstar Heroes. Ook hiervan zijn vroege ontwerpen en zelfs originele designdocumenten in het boek te vinden. Wist je bijvoorbeeld dat het eerste Sonic-level Green Hill Zone in Sonic 1 oorspronkelijk een meer Zuidoost-Aziatische look had? Of dat de blauwe egel oorspronkelijk over water zou kunnen rollen als hij snel genoeg ging? Deze elementen hebben het spel niet gehaald, maar het is fascinerend om erover te lezen.

Het boek sluit af met een serie interviews met (al dan niet voormalig) Sega-werknemers en gamesontwikkelaars, waarbij een aantal fascinerende verhalen over het bedrijf worden verteld. Bijvoorbeeld over verhitte discussies over de prijs van het apparaat of hoe een vroege versie van Sonic slecht door testers werd onthaald.

Het is simpel: heb je goede herinneringen aan de Sega Mega Drive, wil je deze herbeleven en je kennis erover opfrissen, dan is deze uitgave een must-have. De uitvoering is vrijwel vlekkeloos en het prijskaartje (£35, oftewel €45 inclusief verzendkosten) is mooi in verhouding tot de kwaliteit.