Nieuws
873674
Nieuws

TMG richt zich op hoofdmerken

Mediabedrijf TMG, uitgever van De Telegraaf, gaat zich nog sterker op zijn hoofdmerken richten.

Het bedrijf verwacht over 2014 een negatief jaarresultaat. Volgend jaar wordt een overgangsperiode, aldus topman Geert-Jan van der Snoek dinsdag nabeurs in een toelichting op de toekomstplannen.

De dalende oplage- en advertentieomzetten afgelopen maanden dwingen het bedrijf snel tot ingrepen, stelt hij. Voor 2015 kondigt hij personeelsreductie en ''flexibilisering van de arbeidsinzet'' aan. Daarbij zijn geen concrete aantallen genoemd.

Kernmerken winstgevend

Volgens de laatste analyse door het bestuur zijn de resultaten bij veel onderdelen van TMG teleurstellend. De kernactiviteiten van TMG zijn echter nog steeds winstgevend, benadrukt hij.

De focus van TMG komt ''sterker dan ooit'' te liggen op de hoofdmerken, de ontwikkeling van onderscheidende redactionele inhoud en versterking van het kernbedrijf, aldus topman Van der Snoek.

Per onderdeel toekomstscenario

De hoofdmerken zijn volgens de topman De Telegraaf, DFT, Telesport, Metro, Autovisie, Privé, Vrouw, de regionale dagbladen - zoals Noordhollands Dagblad en Haarlems Dagblad - en Radio Veronica, Classic FM en Sky Radio.

Digitale initiatieven die niet tot de hoofdmerken behoren en de drukkerijen zullen geen deel uitmaken van het kernbedrijf, kondigt Van der Snoek aan.

Voor alle bedrijfsonderdelen die niet tot de kernactiviteiten behoren zullen per onderdeel scenario’s voor de toekomst worden ontwikkeld.

Focus en resultaten vertroebeld

Volgens de bestuursvoorzitter houdt TMG vast aan zijn strategie om consumenten met de merken centraal te stellen. ''Maar het grote aantal initiatieven dat in de afgelopen jaren los van de hoofdmerken is ontwikkeld, heeft zowel de focus als de resultaten van de onderneming vertroebeld'', stelt hij.

''Als je de onderneming van de niet-kernactiviteiten verlost'', stelt Van der Snoek, ''blijft er een sterk kernbedrijf over dat in potentie het verschil kan maken in het Nederlandse medialandschap.''

Meer rendement

Het aantal unieke bezoekers van de digitale platforms van de hoofdmerken groeit snel. ''De onderneming slaagt er echter niet goed in deze groeiende belangstelling commercieel te benutten'', aldus Van der Snoek.

Vrijwel alle andere digitale initiatieven van de afgelopen jaren, inclusief de acquisities in dat domein, zijn marginaal succesvol of zelfs verliesgevend, stelt hij. De samenvoeging van de titels Metro en Sp!ts heeft niet tot verbetering van resultaten geleid. Een groot aantal van de huis-aan-huis bladen is verliesgevend.

Meer vernieuwing

TMG gelooft sterk in het belang van onderscheidende regionale- en hyperlokale content, aldus de topman, ''maar dan wel aangeboden op een meer innovatieve manier''.

Bij Sky Radio Group zijn luistercijfers teruggelopen. De verbinding van de consument met het merk Radio Veronica is gezakt ''tot een onacceptabel niveau'', stelt hij. Ook bij Sky Radio komen dus aanpassingen van het format.