Nieuws
873750
Nieuws

Publiek bepaalt invulling leegstaande winkel

Het winkelend publiek bepaalt welke winkel een leegstaand pand mag betrekken. Op vier leegstaande locaties in Nederland kan dat doordat de winkelruiten zijn voorzien van een QR-code. Passanten kunnen met het scannen van de code hun voorkeur voor een winkeltype kenbaar maken.

Dat heeft Casper Heeremans van communicatiebureau Thanz, dat in opdracht werkt van de vastgoedeigenaar, laten weten tegenover RetailNews.

Vaak wordt leegstand volgens Heeremans gezien als een zaak van de vastgoedeigenaren, overheden, makelaars of winkeliers. “Maar nergens wordt consumenten gevraagd waar zij nu eigenlijk op zitten te wachten”, zegt Heeremans. Terwijl juist het publiek volgens hem heel goed weet welk type winkel iets toe kan voegen aan een winkelgebied.

De QR-code in de vorm raamstickers zijn te vinden op winkelruiten in Almere-Haven, Lelystad, Rotterdam en Zwolle. Wie stemt kan kiezen uit een lijst van achttien tot twintig winkeltypen die in aanmerking kunnen komen het pand in de toekomst in te vullen.

Wie langs de winkel wandelt, kan met het scannen van de QR-code zijn voorkeur doorgeven. Wie niet in het bezit is van een smartphone kan zijn keuze online via mijnwinkelkeuze.nl kenbaar maken.

In Almere-Haven geeft dertig procent van de stemmende passanten bijvoorbeeld de voorkeur aan een groentewinkel. Vastgoedeigenaar Annexum heeft naar aanleiding van die uitslag gesproken met enkele ondernemers in die branche. “Met die cijfers kunnen zij concreet aantonen dat er vraag is naar hun groentewinkel”, aldus Heeremans.