Nieuws/Binnenland

'Werkdruk NS moet snel aangepakt'

Machinisten en conducteurs verlangen binnen enkele maanden een structurele aanpak van de hoge werkdruk bij de NS. De nieuwe dienstregeling, die zondag is ingegaan, leidt volgens de bonden VVMC en FNV Spoor tot minder tijd voor een koffiepauze of toiletbezoek.

„De nieuwe dienstregeling gaat alleen maar meer werkdruk geven onder de 6000 machinisten en conducteurs”, zegt een woordvoerder van VVMC, de vakbond voor rijdend personeel. In de dienstregeling staan volgens hem meer snellere 'keringen', de systematiek waarin machinisten en conducteurs hun volgende dienst moeten beginnen.

FNV Spoor beaamt dat de aanpassing van de treinenloop het rijdend personeel dwarszit. „Dat was ook de reden waarom wij hebben gezegd; wanneer houdt dit op?”, aldus een woordvoerder. Vrijdag overleggen bonden, ondernemingsraad en directie over de aanpak van de werkdruk.

NS heeft aangekondigd vijftig nieuwe hoofdconducteurs en vijftig nieuwe machinisten te werven. Ook komen er twintig extra medewerkers bij Transportbesturing bij, die kunnen bijsturen bij vertragingen. Verder worden 75 extra mensen ingezet om diensten van zowel conducteurs als machinisten bij verstoringen op te vangen. NS wil in overleg met bonden en personeel een verdere aanpak bespreken. Daarbij wil het spoorbedrijf terug naar „de menselijke maat”.

Vakbonden juichen dat toe, maar stellen dat de maatregelen hooguit een eerste stap zijn op weg naar structurele oplossingen. „Ons signaal over werkdruk is opgepakt. Dat is winst”, aldus FNV Spoor. VVMC zegt hooguit enkele maanden geduld te hebben voor die vermindering van de werkdruk.