Nieuws

Nederlander laat zich leiden door korting bij online shoppen

Korting bij het online shoppen vormt - net zoals de uitverkoop in de winkelstraten - een belangrijke keuzefactor. Meer dan de helft (55%) baseert zijn of haar keuze voor de eerste aankoop in een online winkel op de te krijgen korting.

Dit blijkt uit onderzoek van Webloyalty in samenwerking met Blauw Research. Uit de resultaten blijkt ook dat vrouwen bij het online shoppen gevoeliger zijn voor korting dan mannen: voor 61 procent van de vrouwen en 48 procent van de mannen is korting de belangrijkste reden om voor een webwinkel te kiezen.

Gebruiksvriendelijk

Andere zaken die er voor zorgen dat consumenten graag gebruik maken van een webwinkel, zijn een gebruiksvriendelijke website (31%), levertijd (21%) en aanbevelingen van vrienden en familie (12%).

Wordt gekeken naar wat er online wordt gekocht, dan blijkt dat vrouwen zich bij het online shoppen vooral richten op kleding, schoenen en accessoires. Mannen shoppen online vooral voor boeken, dvd's en games. 

Herhaalaankopen

Verder toont het onderzoek aan dat korting ook herhaalaankopen stimuleert. Zo geeft 71 procent van de respondenten aan dat zij naar dezelfde webwinkel zouden terugkeren als ze bij hun eerste aankoop geen verzendkosten hoeven te betalen. Ook als direct een gegarandeerde korting of voordeel op de volgende aankoop wordt aangeboden, heeft dit invloed; 58 procent geeft aan dan terug te keren naar dezelfde webwinkel.