884460
Nieuws

Lezers: Vervoer van dieren lijkt beter geregeld…

Voor een dubbeltje...

Geweldige bijnamen heeft u voor de steeds krapper wordende economy class. Van ‘trombose-class’ tot ‘cattle-class’ en nog veel meer. Wilt u meer betalen voor een menswaardige vliegreis, vroeg ik vorige week.

Het leverde een bonte reeks voorbeelden op van krap reizen en de bijbehorende ongemakken. Dank u wel voor alle grappige, aardige en soms hilarische reacties. U steekt echter ook de hand in eigen boezem: ja, we willen steeds goedkoper vliegen en grazen dagenlang het internet af naar die ene stoel die nog een tientje minder kost. Geen wonder dus dat luchtvaartmaatschappijen alles op alles zetten om de koopjesjagers binnen te halen.

Eerste rang

Maar: alle waar is naar z’n geld en voor een dubbeltje kun je niet op de eerste rang zitten, om maar even fijn wat spreekwoorden en gezegden van stal te halen. „Als je voor 36 euro heen en weer kunt vliegen naar Londen, moet je niet klagen”, vindt Brenda Magdelijns. „Dankzij Ryanair kan ik mijn zieke vriendin hier elke twee maanden bezoeken.”

Luchtvaartbedrijven denken daarom maatwerk te bieden door luxe als extra’s aan te bieden. Maar juist dat roept korzelige reacties op. Luxe, hoezo? Vroeger was alles toch gewoon all-in? Nu is het extra betalen voor de koffer, nota bene zelfs alleen al voor het reserveren en voor die stoel met extra beenruimte. Een eindeloze melkkoe, velen voorzien betalen voor het toilet, het dekentje en het als eerste aan boord gaan. „En straks gaan ze ook nog instapgeld vragen”, vreest Gertie Zwijnenburg.

Maar dan de hoofdzaak: de krappe stoelen. Maatschappijen als Cathay Pacific en Singapore Airlines hebben standaard stoelen met meer beenruimte dan vele Westerse maatschappijen, zo is u opgevallen. Dit kan waarschijnlijk omdat het personeel goedkoper is, zo luidt uw conclusie. Cees Baartmans vliegt beroepshalve veel door Europa en mijdt de prijsvechters vanwege de beperkte ruimte aan boord. „Maar nu heb ik ook Transavia al van de lijst geschrapt. Ik moest laatst mijn handbagagekoffertje, dat aan alle IAIA-normen voldoet, afgeven. In het vliegtuig zat je zo krap dat een boek lezen niet mogelijk was en het tafeltje constant op je buik rustte.”

Volledige bezetting

Baartmans reist het liefst met Lufthansa, British Airways en SAS, maar dan wel met upgrading: „Een simpel rekensommetje leert overigens dat voor 9,95 extra per plek er twee rijen stoelen uitkunnen en iedereen 9,5 centimeter meer ruimte heeft. Dat heb ik er graag voor over! Vooral omdat de maatschappij alleen bij een volledige bezetting voordeel heeft van die 12 stoelen extra, maar dat is maar op dertig procent van alle vluchten zo!”

Lijkt mij te kloppen als een bus. Lezer Piet Vastenhout is een man van 1.96 lang, en dat is tegenwoordig niet eens meer zo heel uitzonderlijk. Vliegen staat voor hem gelijk aan hordenlopen. „Mijn knieën komen bijna altijd tegen de leuning van de stoel voor mij, ik wijs mijn voorganger er dan ook meestal direct maar op dat het naar achter klappen geen optie is… Ooit zat ik zodanig klem dat de geserveerde maaltijd pas op het tafeltje kon worden geplaatst nadat ik de benen gekruist onder mijn stoel had gevouwen! Het vervoer van dieren lijkt beter geregeld dan dat van mensen.”

Maar: er lijkt een lichtpuntje aan de tunnel. Juist deze week kwam het nieuws naar buiten dat KLM de Boeing 777-200 gaat uitrusten met een stoel die, het lijkt wel toveren, meer knie- en beenruimte zou geven óók als de stoelen dicht achter elkaar staan.

Uitsparing

De CL3710 heet dit neusje van de zalm op stoelengebied. Doordat het tijdschriftenvak hoger zit en er een uitsparing is gemaakt voor de knieën, heeft de reiziger meer ruimte. Het lijkt te mooi om waar te zijn en misschien is het dat ook: want omdat de stoel ranker en smaller is kunnen er ook meer op één rij.

Misschien maar afsluiten met een toepasselijk spreekwoord dan? Het moet uit de lengte of de breedte komen…

MEER LEZERSREACTIES VIND JE HIER