Nieuws

Nederland innoveert minder

Nederlandse bedrijven hebben dit jaar flink minder nieuwe producten en diensten bedacht dan vorig jaar. Ook het aantal slimme verbeteringen van bestaande producten is gedaald.

Dat blijkt uit de dinsdag gepresenteerde Concurrentie- en Innovatiemonitor, van het onderzoekscentrum Inscope van de Rotterdamse Erasmus Universiteit. Sinds 2006 meet de monitor elk jaar hoe het ervoor staat met de innovatie in ons land.

Onzeker

Het aantal nieuwe producten en diensten dat Nederlandse bedrijven op de markt hebben gebracht ('radicale innovatie', in vakjargon) is met 6% gedaald. Het aantal verbeteringen aan bestaande producten en diensten ('incrementele innovatie') is dit jaar 4% lager dan vorig jaar.

Henk Volberda,  hoogleraar strategisch management van de Rotterdam School of Management en leider van het onderzoek, wijst naar de onzekere omstandigheden als reden voor bedrijven om minder te innoveren.

Bedreiging economie

Door onder meer de haperingen in de Duitse groei en fluctuerende beurskoersen durven bedrijven minder goed de stap te zetten om nieuwe dingen te lanceren.

Toch is dat niet de goede weg, zegt Volberda, want het "komt niet ten goede aan hun concurrentiepositie". En daarmee vormt minder innovatie ook "een bedreiging voor de ontwikkeling van de Nederlandse economie", waarschuwt Volberda.

De regio's Midden- en Oost-Brabant, Noord-Holland en de Achterhoek/Twente scoren boven het landelijk gemiddelde, aldus het onderzoek.

Buiten de landsgrenzen

De onderzoekers ontdekten dat er nog altijd meer activiteiten naar het buitenland wordt verplaatst dan er terugkomt naar Nederland. Vooral ict-werkzaamheden worden veel vaker naar buiten de landsgrenzen verplaatst dan dat er werk naar ons land wordt teruggehaald.

Positief puntje is dat activiteiten op het gebied van klantenservice en personeelszaken per saldo vaker naar Nederland worden teruggehaald.

Sociale innovatie

Het vaderlandse bedrijfsleven heeft dit jaar wel iets meer uitgegeven aan onderzoek & ontwikkeling en aan ict. Maar de investeringen in zogeheten sociale innovatie (bijvoorbeeld het slimmer managen van een bedrijf) daalden juist met 8%.

Ook daarover is Volberda niet enthousiast. Want bedrijven die slimmer werken of een platte organisatie hebben, zijn in het algemeen beter in staat om nieuwe technieken ook om te zetten naar nieuwe producten en diensten.