Nieuws

Eerste testnotities Hyundai i20: Budgetjas uitgedaan

TESTNOTITIES - De vorige Hyundai i20 scoorde al goed in het drukke B-segment, weet de nieuwe nog meer punten te pakken?

Meer kwaliteit

Toen we het hele B-segment een aantal jaren geleden testten nam hij het op tegen erkende toppers als de Volkswagen Polo, Ford Fiesta, Peugeot 207, Renault Clio etcetera. De Hyundai won toen niet, maar scoorde wel een ‘Goed’ met zijn prima uitrusting, value for money en tevredenstellende techniek. Ook uiterlijk was er niets mis mee. Toch zie je bij deze nieuwe Hyundai i20 dat het nog mooier kan. De nieuweling ziet er breder en moderner uit en ook straalt hij meer kwaliteit uit. Binnenin maakten de goedkope plastics plaats voor mooier uitziende materialen en blijft de functionaliteit onveranderd goed. De rijervaring is ook iets comfortabeler, want het interieur is stiller geworden, de behoorlijk nadrukkelijk aanwezige rolgeluiden van de vorige i20 zijn buitengesloten. De Hyundai i20 werd 9,5 centimeter langer

en 2,3 centimeter breder en 1,6 centimeter lager. De wielbasis groeide met 4,5 centimeter en dat zorgt voor een ruim interieur waarin als vanouds vier volwassenen goed kunnen zitten. De bagageruimte groeide van 295 naar 326 liter. De auto weegt nu zo'n 980 kilogram en dat is iets meer dan zijn voorganger.

Wachten op drieclinder

Wij konden in Tannis niet met de 84 pk/122 Nm sterke 1.2-basisversie rijden, maar met de 1.4. Die levert bij 6000 toeren een vermogen van 100 pk en 134 Nm bij 3500 omwentelingen. Een prettige motor die goed presteert, maar hier niet zal worden geleverd. Feitelijk kunt u beter wachten op de driecilinder turbomotor, die in de loop van volgend jaar met ongeveer hetzelfde vermogen komt. Verder is de Hyundai er ook nog met keuze uit twee dieselmotoren. Welke motorisering u ook kiest, de i20 is met prijzen vanaf € 13.995,- als vanouds value for money. Ten opzichte van zijn al goede voorganger een mooie stap vooruit en in deze klasse een goed aanbod, maar geen grensverlegger.

 

Lees donderdag 20 november meer over de test met de Hyundai i20 in Autovisie magazine editie 24.

 

Pluspunten

+ vlotter uiterlijk

+ minder budgetgevoel

+ value for money

Minpunten

- iets zwaarder

- driecilinder niet vanaf introductie beschikbaar