Nieuws

Schiphol investeert miljoenen in comfort voor reizigers

„Raad eens hoeveel geld Schiphol op dit moment dagelijks in de verbetering van haar security-concept steekt? Een ton? Mis!” lacht Hanne Buis, directeur aviation marketing van Schiphol Amsterdam Airport. „Elke dag circa €1,5 miljoen, en dat drie jaar lang.”

Een duizelingwekkend bedrag. Maar de luchthaven gaat dan ook flink op de schop. Tot en met 3 juni 2015 wordt er stevig verbouwd in de terminal. „Tijdelijk zorgt dit misschien voor wat overlast, maar straks profiteren de reizigers hiervan, zeker ook de zakelijke. Zo wordt centrale security mogelijk gemaakt voor de intercontinentale vluchten.”

„Nu nog wordt die controle uitgevoerd bij de gate. Passagiers moeten ruim van tevoren komen voor controle en daarna wachten in een ruimte met alleen gratis wifi. Niet zo aantrekkelijk”, legt Buis uit.

Comfort

„Daarom bouwen we nu voor alle bestemmingen vijf nieuwe centrale beveiligingsdoorgangen, net als voor de vluchten naar de Schengenlanden. De veiligheidseisen blijven weliswaar hetzelfde, maar het proces wordt efficiënter en het comfort verhoogd. Want eenmaal door de centrale controle heeft men voldoende tijd om te winkelen, te eten of te ontspannen.”

Elk jaar vertrekken 2,3 miljoen zakenreizigers vanaf Schiphol. Vanaf de luchthaven zijn 323 bestemmingen rechtstreeks te bereiken. „Dit grote netwerk is echt uniek, zeker voor zo’n klein land”, stelt Buis. „Ruim 180 bestemmingen zijn echt zakelijk. We hebben recent nog enkele plaatsen aan onze lijst toegevoegd, zoals Edmonton, Bogotá en Cali.”

Londen favoriet

Favoriet voor de Nederlandse zakenreiziger is echter nog altijd Londen. Parijs en Kopenhagen completeren de top drie. „Wij doen veel onderzoek naar wat de zakelijke reiziger het liefste wil. Naast directe verbindingen en gunstige vliegtijden vragen zij vooral om keuze, comfort, snelheid en een goede prijs-kwaliteitverhouding”, vertelt Buis.

Het aantal zakelijke reizigers groeit weer. Om de bestemmingen onder de aandacht te brengen, wordt vandaag de campagne Schiphol Go Multinational gestart. „Ondernemers worden uitgedaagd hun internationale droom waar te maken. Altijd al zaken willen doen in São Paulo? De ondernemer met het meest aansprekende idee mag een maand een pop-up-office runnen in het hart van het businessdistrict op de door hem gekozen bestemming”, aldus Hanne Buis.