Nieuws/Binnenland
886070
Binnenland

Dekker wil ideeën over toekomst onderwijs

Leren kinderen de juiste dingen op school en worden ze wel goed voorbereid op hun toekomst in de maatschappij? Staatssecretaris Sander Dekker mist een samenhangende visie over de inhoud van het onderwijs en wil dat Nederland met hem meedenkt in een nationale dialoog.

„Een kind dat vandaag voor het eerst naar school gaat, solliciteert in 2032 naar zijn eerste baan. Leert dit kind nú op school wat het dán nodig heeft om een vliegende start te maken?”, aldus Dekker. „We hebben het vaak over de randvoorwaarden voor goed onderwijs, de groepsgrootte, bekostiging, onderwijstijd, huisvesting. Belangrijke thema's, maar we hebben het eigenlijk bijna nooit over waar het écht om draait op school: de inhoud van ons onderwijs.”

Dekker vraagt mensen ideeën over het onderwijs met hem te delen via sociale media (#onderwijs2032).

Ook komen er regionale debatbijeenkomsten en krijgen scholen informatiepakketten om te ontdekken hoe ze hun stem kunnen laten horen. Deskundigen van binnen en buiten het onderwijs gaan die ideeën met elkaar verbinden. Het is de bedoeling dat er in 2015 een breed gedragen visie is op wat kinderen moeten kennen en kunnen als ze klaar zijn met school.

Het idee is deels gebaseerd op initiatieven uit Finland, Noorwegen en Schotland. Die landen zeggen te hebben ondervonden dat het vormgeven van onderwijs te belangrijk is om over te laten aan één partij.