888655
Nieuws

Eerste testnotities nieuwe Mazda2

Met de nieuwe Mazda2 melden de Japanners zich in het tjokvolle B-segment, waar de hatchback een plek in de subtop moet kunnen behalen.

Met vloeiende lijnen, fris kijkende koplampen en een herkenbare Mazda-grille past de 2 helemaal in het rijtje van de nieuwste generatie Mazda’s als de CX-5, de 3 en de 6. Aan boord stijgt de alleen als vijfdeurs leverbare hatchback zelfs boven zijn merkgenoten uit. Qua vormgeving dan. Het is een leuk en vlot gestileerd geheel dat grotendeels uit harde plastics bestaat. Niet ongebruikelijk in dit segment, maar sommige harde panelen in de Mazda zijn wel heel krasgevoelig. Voorin is een aardige zitpositie te vinden en dat geldt eigenlijk ook voor de achterbank. Al staat die wat laag, maar daarmee creëert Mazda wel genoeg hoofdruimte voor een volwassene met een lengte van pakweg 1,80 meter, die ook net genoeg beenruimte treft als hij ‘achter’ zichzelf gaat zitten

GEEN TURBO

Onder de motorkap van de Mazda2 ligt altijd een 1.5 viercilinder. Er is één dieselvariant leverbaar, maar de 1.5 benzinemotor zónder turbo moet de verkoopkar gaan trekken voor de Mazda2 en wordt leverbaar met drie vermogensafgiftes: 75 pk, 90 pk en 115 pk. De middelste variant zal naar verwachting de meeste belangstelling gaan wekken. De turboloze viercilinder is gekoppeld aan een heerlijk strak en precies schakelende vijfbak. Met 90 pk en 148 Nm bij 4000 toeren per minuut mist hij bij lage toeren de spierballen van concurrenten als de Renault Clio, Volkswagen Polo en Ford Fiesta die over een turbomotor beschikken.

OVERTREFFEN

De Mazda2 kon wat stuurplezier aangaat bijna wedijveren met de Ford Fiesta, de sportiefst rijdende auto in dit segment. De Japanners hebben niet geprobeerd de Ford dit maal te overtreffen, maar hebben zich meer toegespitst op comfort en een meer volwassen rijgedrag. Hij is stiller, comfortabeler en rijdt simpelweg wat minder inspirerend dan zijn speelse voorganger. In maart 2015 staat de Mazda2 bij de dealer met een vanafprijs van 14.490 euro.

Lees de complete test van de Mazda2 in Autovisie magazine 24 die op 20 november in de winkel ligt.

PLUS

+ Ruimer

+ Stiller

+ Comfortabeler

MIN

- Stoelverstelling niet optimaal

- Besturing vaag rond middenstand

- Minder rijdersauto dan voorheen