888778
Nieuws

'Extremistische game is digitale cartoon'

Het populaire online spelletje Clash of Clans werd recentelijk geteisterd door antisemitische spelers. In het spel vormen spelers samen ’clans’, die zij een eigen naam kunnen geven. Steeds vaker duiken echter groepen op met namen als ’Holocaust’ en ’KillTheJews’. Games worden schijnbaar steeds vaker gebruikt als uitlaatklep voor extremistische gevoelens en online duiken ook steeds vaker spelletjes op waarin het uitmoorden van een bepaalde etnische groep centraal staat.

"De groei hierin kan grotendeels verklaard worden door de vooruitgang van de techniek," aldus dr. David Nieborg, universitair docent voor de studie Media & Cultuur aan de Universiteit van Amsterdam. Waar het in het verleden nog lastig was om een spel te maken, kan iemand met minimale technische kennis in een week een simpele game maken en online zetten.

Deze spelletjes verschijnen vaak naar aanleiding van het nieuws. Zo kwamen eerder dit jaar na de raketaanvallen in Gaza ineens een aantal online games uit waarin de speler vergeldingen uitvoert op Israël. Ook andere antisemitische spellen doken plots op. Weken na de aanslag op vlucht MH17 verscheen plots een spelletje waarin het de bedoeling is om het vliegtuig in kwestie met raketten neer te schieten. En waar joden in het Midden-Oosten vaak het doelwit zijn, verschijnen af en toe in de Verenigde Staten spelletjes met de boodschap van de Ku Klux Klan.

”Wat opvalt, is dat het altijd hele slechte spellen zijn,” aldus Nieborg  ”Het zijn klikspelletjes die niet veel voorstellen. Letterlijk iedereen die een beetje tijd hierin wil investeren, kan zo’n game maken." Het is de makers dan ook niet om de speelbaarheid te doen: ”Je kunt het nog het beste vergelijken met een cartoon die op een servetje is getekend." Nieborg, die zelf meerdere onderzoeken op het vlak van games heeft uitgevoerd, vergelijkt het fenomeen met graffiti: ”Het is erg makkelijk om online op deze wijze op een anonieme manier een statement te maken."

”De games zijn zo simpel omdat het maken van een echt goed spel veel tijd en moeite vereist. Enige zelfreflectie is hierbij cruciaal, iets waar mensen met dergelijke simplistische ideologieën niet echt bekend om staan,” concludeert Nieborg. ”Daarnaast heb je voor een ’echt’ spel een heel team ontwikkelaars nodig. Gelukkig blijkt het lastig te zijn om zo’n grote groep debielen bij elkaar zoeken."