888883
Nieuws

Hoe herken en verminder je werkstress?

Elke ochtend sta je met flink tegenzin om: wéér een werkdag. Dat betekent een baas die je niet kan luchten, collega's die je een onzeker gevoel geven en stapels werk die je maar niet afkrijgt. Maar praten over je werkstress durf je niet... Er ligt nog altijd een taboe op het erkennen en bespreken van werkstress, blijkt uit een onderzoek van het ministerie van Sociale Zaken. Herkenbaar? Loopbaancoach van Vacaturekrant.nl, Annemarie Keemers, adviseert hoe je werkstress te lijf gaat.

In het kader van de ‘Check je Werkstress’ week legt Annemarie uit waar werkstress vandaan, hoe je het op tijd kunt zien aankomen en het belangrijkst: wat kun je er aan doen?

Uit een poll onder de bezoekers van Vacaturekrant.nl blijkt dat 36% regelmatig werkstress ervaart. Werkstress is niet voor niets beroepsziekte nummer 1. De grootste veroorzakers van werkstress die genoemd worden zijn:

Reorganisaties

Vooral in de huidige economische tijden, moeten veel organisaties de broekriem aanhalen. Dat kan voor onrust binnen de organisatie zorgen. Doordat het personeel van een organisatie merkt dat er veranderingen gaan plaatsvinden en misschien wel ontslagen gaan vallen, wordt de negatieve spanning op de werkvloer steeds heftiger.

Negatieve werksfeer

Je kunt ook werkstress opbouwen als je het niet naar je zin hebt op de werkvloer. Het grootste deel van de dag breng je door op je werk en met je collega’s. Wanneer je er tegenop kijkt om de volgende dag weer op werk te zijn, begin je de dag al met allerlei negatieve gedachten waardoor de spanning oploopt.

Hoge werkdruk

Het kan veel druk geven als je het gevoel hebt te ‘moeten’ presteren om aan verwachtingen te voldoen. Ook kan het stress veroorzaken als je het gevoel hebt vergeleken te worden met andere collega’s.

Privé-omstandigheden

Thuis kunnen er veel zorgen liggen die je meeneemt naar je werk. Je kunt die zaken niet goed gescheiden houden en je weet niet hoe je ermee om moet gaan. Dit kan op werk ook voor stress zorgen omdat je met je hoofd nog bij de ‘thuiszaken’ bent.

Herken stress


Wanneer jij je in een van de bovenstaande situatie bevindt en je voelt aankomen dat je stress ervaart, negeer dit dan niet. Stress-signalen zijn: hoofdpijn, irritatie, vermoeidheid, een opgejaagd gevoel en het (vooral ’s nachts) piekeren over je werk. Als je stress op tijd herkent, kun je erger voorkomen.

Verminder werkstress


Bij werkstress is het van belang dat je grenzen voor jezelf stelt en je hier beslist aan houdt. Enkele tips om werkstress te verminderen:


• Praat met collega’s, vrienden of familie;


• Breng structuur aan in je werkzaamheden en stel prioriteiten. Overzicht geeft namelijk rust.


• Ontspanning en beweging zijn effectief om stress te verminderen. Neem af en toe een korte pauze, maak een wandeling na de lunch of neem de trap.


• Maak voor jezelf inzichtelijk waar je energie van krijgt en focus je hierop.


Merk je dat je stressniveau te hoog is opgelopen? Praat dan met je leidinggevende of de bedrijfsarts. Zij kunnen je hier verder bij begeleiden.

Annemarie Keemers

is eigenaar van tocontinyou.nl en loopbaancoach bij Vacaturekrant.nl. Van 3 tot 6 november doet Vacaturekrant.nl mee aan de ‘Check je Werkstress’ week met diverse activiteiten waaronder een interview met John van den Heuvel over zijn werkstress, een ‘jobswap’ met Radio Veronica en diverse artikelen. Ook maak je kans op een anti-stress arrangement voor 2 personen bij de Zwaluwhoeve. Meer info.