Nieuws

Eerste testnotities nieuwe Subaru Outback

Een betere naam voor een vierwielaangedreven ‘crossover’ is er natuurlijk niet. Subaru is dan ook de uitvinder van dit genre. Het eigenzinnige merk neemt het concept uitermate serieus en houdt (terecht) principieel vast aan een het ‘symmetrical AWD’ concept met de bekende boxer-aandrijflijn.

Dorpels

Deze treffen we dus ook (als tweeliter diesel en 2,5 liter benzine) weer aan in de nieuwe generatie Outback, die iets in de lengte en de breedte is gegroeid en die daardoor (bij gelijk gebleven wielbasis) drie centimeter meer beenruimte achterin biedt. Meer in het oog springend is de hoogwaardiger uitstraling van zowel in- als exterieur. Het is een veel elegantere auto geworden, meer ‘premium’ zo je wilt, maar met behoud van de typerende no-nonsense functionaliteit. Zo zijn de dorpels extra breed gemaakt, zodat je er goed op kunt staan.

Beter gefixeerde voortrein

De 2.0D Lineartronic (Subaru’s perfect functionerende interpretatie van de CVT) blijkt een nog beter sturende auto dan het reeds was; een flink toegenomen torsiestijfheid van de koets in combinatie met een beter gefixeerde voortrein, een directere stuurinrichting en ‘finetuning’ van de dempers sorteren effect. Zoals ook de toepassing van ‘torque vectoring ‘(overgenomen van de WRX STi); in de elandtest haalt de nieuwe Outback een mooie 74 km/h. De begin volgend jaar leverbare Outback zal standaard worden uitgerust met een wederom verbeterde versie van ‘Eyesight emergency braking’. Op de prijzen wordt nog gestudeerd, maar er schijnt een meevaller in het vat te zitten…

PLUS

+ veelzijdig

+ robuust

+ hoog veiligheidsniveau

MIN

-  stevig verbruik