Nieuws

Wintersport

6 survivaltips

Skiën leer je met vallen en opstaan. Maar met de gipsvlucht terug dat willen we natuurlijk niet. Uit cijfers van het onderzoek Ongevallen en Bewegen in Nederland (OBiN) blijkt dat er jaarlijks toch nog zo’n 61.000 skiblessures ontstaan. Tijd voor wat survivaltips!

1. Zorg voor goede uitrusting

Met de aanschaf of huur van een topski of –board ben je er nog niet. Onderhoud is cruciaal voor grip en voor de glij- en stuureigenschappen. Hiervoor kun je het beste naar een wintersportspecialist gaan. Op locatie kun je dit bijhouden door zelf te waxen. Een goede ski- en snowboardschoen geeft steun en houd je warm en droog. Dit laatste geldt ook voor goede kleding, die ervoor zorgt dat je niet afkoelt en daardoor verkrampt gaat afdalen.

 

2. Draag bescherming

De helm is gelukkig al wijd geaccepteerd, maar toch behandelen Nederlandse ziekenhuizen jaarlijks nog zo’n honderd wintersporters met hoofdletsel. Dus: “Gebruik je kop, helm op!” Tijdens het skiën reflecteert de sneeuw het licht waarvan de UV-straling heel erg sterk is door de hoge ligging. Dat kan leiden tot pijnlijke en tranende ogen of zelfs tot sneeuwblindheid. Een goede skibril (goggles) beschermt je ogen. Ben je een freestyler of begeef je je wel eens off-piste? Draag dan een rugprotector en impactshort.

3. Blijf fysiek op peil

Skiën belast je lichaam op een bepaalde manier. Je bent opeens de hele dag buiten en sport zo’n vier tot zes uur (of meer) achter elkaar. En je gebruikt spieren die je normaal overdag nauwelijks gebruikt. Alpineskiën is net zo zwaar als intensief traplopen. Zorg daarom ter plekke voor een goede warming-up en cooling-down. Vergeet ook de voorbereiding niet. Zo kun je zelf thuis verschillende ski-oefeningen doen om je conditie te verbeteren en je spieren te versterken. Je kunt ook meedoen aan speciale SneeuwFit-trainingen die in heel Nederland worden georganiseerd.

 

4. Check het weer

Het weer in de bergen is vaak grillig en kan van het ene op het andere moment omslaan. Kou, onderkoeling, zon en warmte kunnen skiblessures veroorzaken. Bekijk daarom ’s ochtends het weerbericht op de lokale tv-zender van het skigebied, of lees het lawinebericht en kleed je er vervolgens op.

 

5. Goed eten en drinken

Een gezonde levensstijl doet natuurlijk wonderen. Omdat je bij skiën lang bezig bent in een lage intensiteit, verbruik je veel energie. Drink daarom voldoende en eet daarbij genoeg koolhydraten, zodat je geconcentreerd kunt blijven afdalen.

 

 

6. Ken de pisteregels 

Kennis van de pisteregels is onmisbaar om ongeschonden beneden te geraken. Houd je aan de regels. Gedraag je sportief en behandel andere mensen op de piste met respect. Deze pisteregels vind je in ieder skigebied bij de informatieborden.

 

Bron: Nederlandse Ski Vereniging / Wintersport.nl