888914
Binnenland

Hardlopers: Zombielook

Elke week vragen we een winkelier naar zijn bestverkochte product. Deze week feestwinkel Jan Monnikendam in Haarlem. Eigenaresse Janneke Groskamp vertelt.

We hebben Halloween achter de rug. Wat ging er het hardst over de toonbank?

„Er zit tien stuks verschil tussen de witte lenzen en de liquid latex, een nephuid die je over je eigen huid smeert. Als je een lekker laagje hebt aangebracht, kun je weer wat lospulken zodat je zombieachtige vellen krijgt. De gaten vul je weer op met nepbloed, ons derde bestverkochte product.”

Dus de zombielook heeft goed verkocht?

„Ja, we hebben zo’n vijfhonderd man aan een zombielook geholpen.”

Zijn zombies altijd al zo populair?

„Nee, sinds vorig jaar door series als The Walking Dead. Die zit al in het vijfde seizoen maar in Nederland duurt het altijd wat langer voordat zoiets doordringt. Door tutorials op YouTube gaan mensen zelf aan de slag. Je kunt nu niet meer aankomen als heksje of draculaatje. Je moet minstens een rottende zombie zijn.”