Nieuws

Twee cilinders minder voor opgefriste Porsche Cayenne GTS

Porsche voorziet de vernieuwde Cayenne GTS van een kleinere motor. Het motorvermogen is echter wel toegenomen.

Ten opzichte van de vorige GTS-versie zijn er verschillen. Zo is de ongeblazen 4,8 liter V8-motor verleden tijd en zorgt voortaan een 3,6 liter V6 biturbomotor met 440 pk en 600 Nm voor de aandrijving. De vermogenstoename bedraagt ten opzichte van de verdwenen V8-variant 20 pk en 85 Nm.

Sneller

De kleinere motor zorgt voor een lager verbruikscijfer. Volgens Porsche is dat gemiddelde cijfer gedaald met 0,9 l/100 km. De sprint van 0 naar 100 km/h neemt 5,2 seconden in beslag, of 5,1 tellen indien je kiest voor het optionele Sport Chrono-pakket. Daarmee is deze Cayenne GTS behoorlijk sneller dan de vorige editie, die 5,7 seconden nodig had om 100 km/h aan te tikken. De topsnelheid komt uit op 262 km/h.

GTS-kenmerken

Uiteraard beschikt het model weer over typische GTS-kenmerken. Denk aan sportiever bumperwerk, 20 inch RS Spyder-wielen maar ook een verlaagd onderstel (24 mm). De uitvoering met optionele luchtvering ligt 20 mm lager bij het asfalt.

Februari

Net als voorheen positioneert Porsche de Cayenne GTS tussen de Cayenne S en de Turbo. Tot op heden vervulde de GTS een redelijk succesvolle rol. Binnen de Cayenne-familie sprak de sportieve versie 11% van de kopers aan.

De Cayenne GTS staat vanaf eind februari 2015 bij de Nederlandse dealers. Prijzen volgen in een later stadium. Op de Los Angeles Auto Show beleeft het model zijn debuut.

 

Autovisie TV reed in september 2012 met de huidige Porsche Cayenne GTS. Benieuwd naar het Autovisie-oordeel over deze Cayenne GTS?