Nieuws

'Een enkeltje voor 1 euro, dan kan er wel een biertje af'

Voor een prikkie met de bus van Amsterdam naar Berlijn

Het is nog geen 12 uur 's middags als Stefan Ulijn in de bus zijn eerste biertje neemt. "Dat doe ik altijd zodra ik in een land kom waar ik nog niet ben geweest. Herzlich willkommen in Deutschland," proost hij vrolijk met zichzelf. Een paar minuten later wordt het hele gezelschap verwelkomd. "Bundespolizei. Ausweiss bitte!"

Vlak over de grens, even voorbij Bad Bentheim, wordt de splinternieuwe FlixBus, die voor het eerst Nederlandse passagiers naar Duitsland vervoert, aangehouden. Na een korte paspoort - en bagagecontrole mag chauffeur Stefan Heinbuch. Zijn weg naar Berlijn vervolgen. Hij kan niet anders dan lachen om de actie. "Zelfs de politie wist dat we met een nieuwe lijndienst zouden komen. Ze zijn gewoon nieuwsgierig!"

De jonge busmaatschappij, die op meer dan 500 bestemmingen in Duitsland rijdt, heeft veel aandacht getrokken door ook spotgoedkope dagelijkse diensten van Amsterdam, Enschede en Groningen naar vijf Duitse steden aan te bieden. Zo is er al een ticket Berlijn vanaf 19 euro.

Stefan Ulijn viel helemaal met zijn neus in de boter en tikte daags voor vertrek in het kader van de lancering van de nieuwe Nederlandse bestemmingen een enkeltje voor 1 euro af. En dan kan er nog wel een biertje af. "Schappelijke prijzen ook aan boord: cola en bier twee euro, water 1,50" leest hij de menukaart voor. "Wat te snoepen een eurootje en een netter sitznachbar kost zelfs nul komma nul", wijst hij op menukaart. Een reiziger schiet hardop in de lach. "Een aardige medepassagier, het staat er echt!!!!"

De sfeer aan boord is gemoedelijk. Het overwegend jonge publiek maakt dankbaar gebruik van gratis WiFi en dankzij de stopcontacten in de wanden blijft alle apparatuur gedurende de reis opgeladen. Doet de een tussendoor even de ogen dicht, de ander begint een spontaan praatje. Roeland Smit gaat cultureel en wil het andere Berlijn ontdekken, Johannes van staveren bezoekt er iedere maand zijn vriendin en Stefanie Dierdorp gaat voor een feest speciaal twee dagen even heen en weer. "Dit zijn zeer aantrekkelijke prijzen, zeker voor het oosten van het land", beaamt ook de Duitser Cornelius graffmann (22), die aan de TU Twente studeert. Gemiddeld een keer per vier maanden reist hij naar Zijn familie in Berlijn. "Vliegen is voor mij geen optie, veel te duur. En voor onder de 80 euro kom ik met de trein niet weg", schudt hij zijn hoofd. "Bovendien moet ik vanuit Enschede dan eerst naar Hengelo. En dan duurt de reis ook nog een uurtje of vier. Als je tenminste gelukkig hebt met onze spoorwegen..."

De bus doet er volgens het reisschema zo'n 6,5 uur over. Maar ook op de Autobahn kan er van alles misgaan, zo blijkt meteen maar weer eens. Keurig op tijd wordt de eerste stop in Bad Oeynhausen bereikt, maar op weg naar Hannover belandt de FlixBus op de A2 in een enorme file veroorzaakt door een ernstig ongeluk. De chauffeur, die in 2.5 uur slechts twee kilometer kan afleggen, biedt zijn excuses aan. "Dat kan natuurlijk altijd gebeuren, dit is een van de drukste wegen van Duitsland", benadrukt ook Graffmann.

Beenruimte

Ook passagier Smit (22) laat zich niet gek maken. "Ik zit trouwens heerlijk met mijn lange lijf, Wat een beenruimte. Nog beter dan in menig vliegtuig", constateert de jonge wereldreiziger. Van Staveren kan de tocht niet lang genoeg duren. "Ik reis graag met de bus, kom ik eindelijk aan mijn boeken en videospelletjes toe. Verplichte rust voor een paar centen." Als enige blijkt hij bij FlixBus voor 0,59 euro ook nog eens zijn CO2-uitstoot te hebben gecompenseerd. "Zo kun je verantwoord blijven reizen."

In Hannover, waar de bus drie uur te laat arriveert, voegt nog eens een 25-tal Duitse passagiers zich bij het gezelschap. Op eindbestemming Berlijn helpt ook chauffeur Stefan, die bij de eerdere stop is afgelost door collega Torsten, iedereen keurig met de bagage. De volgende dag mag hij tot Bad Oeynhausen weer dezelfde rit terug maken. Met uiteraard andere, maar even enthousiaste reizigers, blijkt al snel. "Wat ruikt het hier lekker, het stinkt helemaal niet naar zweet!" Constateert Niels van Mossevelde (21) spontaan bij binnenkomst. Als zijn vriendin Tanja Meeuwsen zegt dat het inderdaad wel business-class lijkt, is Heinbuch helemaal in zijn element. "Ik wil het mensen graag naar de zin maken. We rijden er natuurlijk met meerdere collega's op. Maar ik ben de Stammfahrer, dus het is en blijft toch een beetje "mijn" bus," klinkt het trots.