Nieuws

Review: Civilization: Beyond Earth (pc)

Wat doe je als je de aarde al talloze malen hebt veroverd? Juist, dan ga je de ruimte in om buitenaardse planeten te verkennen - en veroveren. In de nieuwste beschavingssimulator in de Civilization-reeks is dat aan de orde.

Qua structuur is Beyond Earth relatief gelijk aan voorgaande delen in de Civ-serie. Je kiest in dit strategiespel een beschaving en moet vervolgens groeien en welvarend worden. Vaak kan dat in vrede, maar soms moet je andere beschavingen laten zien dat er niet met je gesold kan worden.

Tech

Beyond Earth kent uiteraard wel de nodige veranderingen. Ten eerste zijn er niet echt meer beschavingen, maar wordt je gesponsord door een groep. In de praktijk komt dat echter neer op hetzelfde: de Franco-Iberische sponsor is stiekem gewoon Frankrijk, en zo heb je ook de VS, India, China, et cetera. Elke factie heeft zijn eigen voor- en nadelen.

Eenmaal geland op de planeet is het zaak om een stad te stichten en te groeien. Je bouwt eenheden en gebouwen, sticht nieuwe steden en doet onderzoek naar nieuwe technologieën. Dat laatste heeft ook een nieuw randje: in plaats van een relatief lineaire lijn van technieken die je kunt ontwikkelen, kun je nu nieuwe uitvindingen uit een web selecteren. Hierdoor heb je meer keuze in welke technieken jij wilt onderzoeken zonder dat je eerst door een hele rij andere moet. Het is even wennen, maar de voordelen van dit techweb worden al snel duidelijk.

Zoals in eerdere Civ-titels zijn er verschillende manieren om te winnen. Zo is het mogelijk om alle andere beschavingen te verslaan, of als eerste contact te maken met een buitenaards ras. Uniek ditmaal is dat enkele hiervan afhankelijk zijn van je 'affiniteit'. Er zijn drie affiniteiten: harmonie, superieuriteit en puurheid. Door bepaalde beslissingen in het spel te nemen, worden punten aan elke categorie toegekend. Onderzoek je bijvoorbeeld enkel technieken die milieuvriendelijk zijn, dan verdien je punten voor harmonie. Kies je liever voor de militaire aanpak, dan gaan de punten in supeririteit omhoog. Puurheid, tenslotte, staat voor het puur willen houden van het menselijk ras zonder invloed van de planeet die je koloniseert.

Nieuw

Punten voor affiniteiten worden ook verdiend door missies uit te voeren, eveneens een noviteit voor de Civ-serie. Het stelt alleen niet heel veel voor: tijdens het spelen krijg je af en toe een opdracht om een specifiek doel te bereiken. Dat kan gaan van het verslaan van een buitenaards beest tot het bouwen van een specifiek gebouw of een bepaalde eenheid.

Al deze - en een groot aantal kleinere - vernieuwingen zorgen ervoor dat Beyond Earth fris aanvoelt. Waar je in eerdere delen in de reeks eigenlijk al precies weet wat je kunt verwachten, zijn de eerste paar speelsessie hier echt nieuw. Je moet echt nog alles uitvinden, wat wel eens lekker is.

Tegelijkertijd kreeg ik tijdens het spelen ook vaak het idee dat de makers nog wel iets verder konden gaan met vernieuwingen. Heb je eenmaal een paar potjes gespeeld, dan zie je waar bepaalde elementen van voorgaande delen simpelweg zijn overgoten met een nieuw sausje. Zo zijn veel eenheden paralellen van oudere Civ-eenheden. Maar goed, dat zorgt er ook voor dat ook Beyond Earth weer enorm verslavend is. Het mantra "nog één beurt" is ook hier weer van toepassing.

Conclusie

Civilization: Beyond Earth is een sterk nieuw deel in deze populaire strategieserie. Het introduceert enkele gave nieuwe elementen, maar voelt toch vertrouwd aan. Heerlijk vermaak om weer tientallen uren in te steken.