Nieuws/Binnenland

Opbrengst Kinderpostzegelactie flink lager

De Kinderpostzegelactie van dit jaar heeft 9,1 miljoen euro opgeleverd. Het geld wordt ingezet voor hulp aan kwetsbare kinderen wereldwijd.

De opbrengst is flink lager dan het jaar daarvoor. In 2013 werd 11,6 miljoen euro opgehaald, hetzelfde als het recordjaar daarvoor: toen stonden de prinsessen Amalia, Alexia en Ariane op de zegels.

De lagere opbrengst komt volgens een woordvoerster van de Stichting Kinderpostzegels vooral omdat er zo'n 10 procent minder kinderen meedeed aan de actie. „En het regende op de dag dat ze langs de deuren gingen; dat zie je ook altijd terug in de verkoop.”

Ieder jaar gaan basisschoolleerlingen langs de deuren om Kinderpostzegels te verkopen. Dit jaar waren dat bijna 200.000 kinderen van zo'n 4700 scholen. Zij gaan vanaf woensdag weer langs de deuren om de bestelde postzegels te bezorgen.

De kinderpostzegels werden dit jaar door Stichting Kinderpostzegels en PostNL samen met het Rijksmuseum uitgebracht. Op de zegels staan kinderen afgebeeld die bekend zijn van kunstwerken uit het museum. Het thema was 'Laat kinderen leren'.

Vorig jaar deden ruim 211.000 kinderen van een kleine 5000 scholen mee.