Nederlandse automobilisten kunnen samen jaarlijks 365 miljoen liter brandstof besparen door op de juiste banden te gaan rijden. Een speciaal label maakt duidelijk welke autobanden het beste zijn qua brandstofverbruik, geluid en veiligheid, maar slechts 5 procent van de bestuurders kent dat keurmerk. Een speciale campagne van de Nederlandse Stichting Geluidshinder (NSG), in opdracht van het ministerie van Infrastructuur en Milieu, moet een einde maken aan die onwetendheid. De actie via de media wordt begin volgend jaar gelanceerd. Het bandenlabel, dat sinds 2012 bestaat, geeft met een letter aan of het rubber goed scoort. Een A is het beste resultaat, een G het slechtste. Gemiddeld rijden automobilisten in dit land op banden met een D voor brandstof, een C voor veiligheid en een B voor geluid. „Goede banden hebben in ieder geval één A en twee B’s”, legt Erik Roelofsen van de NSG uit. „Het beste zijn drie A’s. Er valt dus nog veel te winnen.” Een ’Triple A-band’ is overigens bij aanschaf niet per definitie duurder dan een exemplaar met een slechter label. In opdracht van het ministerie deed TNO onderzoek naar de besparing die goede banden op kunnen leveren. Het bureau berekende dat beter rubber Nederland ruim 900 miljoen euro kan schelen. Een flink deel van dat geld wordt bespaard doordat er met goede banden minder hoeft te worden getankt. Ook neemt de CO2-uitstoot gigantisch af. En volgens de onderzoekers kunnen betere banden zorgen voor 43 minder verkeersdoden per jaar, omdat de remweg wordt verkort en de grip op het asfalt beter is. Vreemd „Bestuurders hebben nu vaak geen idee welke banden ze hebben. Ze kiezen gewoon degene die er al onder zaten bij de aanschaf, zonder verder te vragen”, legt Roelofsen uit. „Daarnaast merken we dat autoverkopers ook niet met dit onderwerp bezig zijn. Dat is vreemd, omdat er verband is tussen de prestatie van de auto en de banden.” Een auto-eigenaar kan gemiddeld zo’n 117 euro per jaar besparen. Voor truckers ligt dat bedrag in de duizenden euro’s. Ook de branchevereniging van bandenbedrijven, de VACO, en organisaties als de Bovag en ANWB doen mee met de campagne. De stichting tegen geluidshinder trekt de kar, omdat slechte banden opvallend genoeg voor veel geluidsoverlast kunnen zorgen. „Mensen denken vaak dat je alleen de motor hoort, maar bij een gangetje van 30 kilometer of harder hoor je vooral de banden. Uiteraard tel ik dan sportwagens met enorme uitlaten even niet mee.” Autoverkeer leidt regelmatig tot klachten, zo merkt de NSG. Als heel Nederland op een A-label zou rijden, dan veroorzaakt dat bij een half miljoen mensen minder geluidsoverlast. Koelkast Het label moet zo bekend worden als dat van bijvoorbeeld koelkasten, zo luidt het doel van de campagne. Er wordt ook aandacht gevraagd voor bandenspanning. Is die niet goed, dan kost dat extra brandstof en wordt het bovendien onveiliger op de weg. Een groot deel van de bestuurders checkt volgens Roelofsen zelden of nooit de spanning.