Nieuws
893521
Nieuws

Eerste testnotities: BMW 218d Active Tourer

Eerste test - De eerste voorwielaangedreven BMW en de eerste MPV van het merk. Jawel, de 2 Serie Active Tourer is de meest spraakmakende BMW van de afgelopen jaren.

Merkwaarden opzij

Om een zo’n ruim mogelijk interieur te creëren binnen zo compact mogelijk buitenmaten heeft BMW zijn merkwaarden namelijk opzij geschoven. Geen achterwielaandrijving, maar voorwielaandrijving en een dwars geplaatste motor voorin. Dat bespaart een ruimte vretende cardanas onder de auto en een achterdifferentieel dat de bagageruimte inperkt. Daarom staat deze MPV op een verlengd platform van de nieuwe Mini. Met een 1.5 liter driecilinder benzinemotor in de 218i en een 2.0 liter dieselmotor als 218d. Beide versies hebben 20% bijtelling met een handbak. Prijzen starten bij 28.900 euro en eind september staat hij bij de dealers. Dan levert BMW een MPV met een goede interieurkwaliteit en een redelijke functionaliteit. Mits je de optionele verschuifbare achterbank kiest. De beenruimte is iets minder dan een concurrent als de Volkswagen Golf Sportsvan, maar meer dan de Mercedes-Benz B-Klasse. Je kunt er als volwassene in elk geval riant zitten.

Hoe rijdt het?

Fundamenteel anders, dan we gewend zijn van BMW. Voor het eerst voel je overduidelijk aandrijfkrachten in het stuurwiel. Zeker in de diesel met een koppel van 330 Nm. De voortrein is zeer stijf, soepel gedempt en heeft lange veerwegen. Kortom, hij levert het comfort dat wenselijk is van een MPV. Maar minder het onderscheidende rijvermogen, waarmee BMW’s zich doorgaans in hun segment onderscheiden. Hij stuurt best fanatiek in, doordat een dikke stabilisator voor een goede carrosseriecontrole zorgt. Veel gevoel levert de besturing overigens niet, evenmin het onderstel. Voer het tempo op en dan ontstaat er zeker in de regenachtige omstandigheden waarin wij reden, een nogal snel onderstuurde auto. Dan lijkt de stijfheid van de voorkant juist tegen te werken en hebben de voorwielen moeite om grip te houden. Niet schokkend in dit segment, maar wel opvallend voor een BMW.

Nieuwe doelgroep

Maar om de 2 Serie Active Tourer in het juiste perspectief te plaatsen. De meeste van de kopers (75% is nieuw voor BMW) zal dat allemaal een worst zijn. Zij willen een ruime, goed gebouwde MPV met een hoge zitpositie. Doordat het logo van BMW op de neus staat zijn ze bereid daarvoor meer te betalen. Het is best een goede MPV, maar een weinig onderscheidend rijdende BMW. Maar dat laatste zal een goede verkoop niet in de weg gaan staan.