Nieuws
893524
Nieuws

Eerste testnotities: Mini Cooper S en SD vijfdeurs

Wat neem je mee als je journalisten wilt paaien? Snoepjes natuurlijk! Dus stonden er alleen maar Cooper S’jes en SD’tjes klaar tijdens de perslancering van de nieuwe Mini vijfdeurs.

Dat is jammer, aangezien beide topmodellen qua verkoopaantallen natuurlijk niet de grootste deuken in een pakje boter gaan slaan. De Cooper S met vijf deuren begint namelijk bij 31.290 euro. De SD is nog eens 1.000 euro duurder. Aan de andere kant, dit was nou zo’n introductie waarbij motorisering eens volstrekt niet ter zake deed. Het enige wat we immers wilden weten: wordt de Mini door de toevoeging van twee extra deuren een waardige gezinsauto?

Ja, is het antwoord, maar niet volmondig. De Mini vijfdeurs is in de lengte weliswaar met 16,1 centimeter gegroeid ten opzichte van de driedeurs, maar daarvan komt ‘slechts’ 7,2 centimeter ten goede aan de achterpassagiers. Samen met de toegenomen hoofdruimte (plus 1,5 centimeter) en interieurbreedte (plus 6,1 centimeter), zorgt dat echter wel voor een bruikbare achterbank.

Een bestuurder van bijna 1,90 meter kan bijvoorbeeld prima achter zichzelf zitten. Hij of zij is dan wel genoodzaakt om met de knieën wijd te gaan zitten, want de uitsparingen voor de onderbenen in de voorstoelen van de vijfdeurs zijn voor langere mensen te laag.

De instap naar de tweede zitrij is door de toevoeging van twee deuren een stuk gemakkelijker geworden, maar blijft een beetje krap. De twee achterportieren zijn relatief klein en bovendien dringen de achterste wielkasten hinderlijk de deuropening binnen.

Wat bagageruimte betreft heeft Mini met de vijfdeurs een grote stap gemaakt. Ten opzichte van zijn kleinere broer wint de nieuweling 67 liter aan bagageruimte en komt hij uit op een inhoud van 278 liter. Met neergeklapte achterbank (in ongelijke delen: 60/40) kan er zelfs 941 liter mee.

Dat betekent daarentegen niet dat de Mini nu ineens een logge pakezel is geworden, want de geroemde watervlugge rijeigenschappen zijn er nog steeds. Mini heeft de achtervering anders afgesteld om de toegenomen lengte te compenseren en de extra kilo’s van de vijfdeurs (gemiddeld zo’n 85) hebben geen merkbare invloed op het weggedrag.

Het uiterlijk van de Mini is helaas een twistpuntje. Is het model nou aantrekkelijk? Tijdens de introductie waren de meningen erover verdeeld. De langere wielbasis en twee extra deuren lijken de vorm wat uit balans te trekken. Al moet gezegd: het uiterlijk vraagt misschien wat gewenning, maar er staat wel weer gewoon een dik karretje.

PLUS

+ Toegenomen interieurruimte

+ Speelse rijeigenschappen

+ Uitstekende bouwkwaliteit

MIN

- Uiterlijk vraagt gewenning

- Instap achterin is krap

- Hoge prijs