Nieuws
893532
Nieuws

Eerste testnotities: Suzuki Celerio

Alto twee-punt-nul

Suzuki noemt haar kleintje na 35 jaar geen Alto meer, maar Celerio. Autovisie maakte als eerste Nederlandse autotitel kennis met hem tijdens de Car of the Year Tannis-test in Denemarken.

Zuinigheid en functionaliteit, dat zijn de belangrijkste aankoopredenen voor een Celerio. Helaas kunnen we dat eerste nog niet officieel bevestigen, want Suzuki heeft de fabrieksopgave nog niet vrijgegeven. Tijdens de testrit noteerden we zonder kunstgrepen echter 1 op 25. Dat is een prima prestatie, want de Celerio is ten opzichte van de laatste Alto flink gegroeid.

Driepitter

Hij werd tien centimeter langer en zeven centimeter hoger. De 3,6 meter lange en 1,6 meter brede A-segmentspeler heeft een motorisering die bestaat uit een nieuw ontwikkelde 68 pk sterke driecilinder met een inhoud van 998 cm3 en een vijfbak. De driepitter presteert relatief stil en makkelijk. Je hoeft hem niet te straffen met veel toeren.

Meer auto

De Celerio is meer auto dan zijn voorganger. Je zit ook als langere volwassene prima achter het stuur en zelfs achter jezelf plaatsnemen is nog te doen. Voor kortere ritten prima en op langere trajecten hebben kinderen niets te klagen. Bovendien kan er redelijk wat bagage mee, want de kofferruimte is met een inhoud van 254 liter volgens Suzuki 'class leading'.

Foolproof

Het interieur van de Celerio is behoorlijk basic, maar niet onaardig vormgegeven en gemaakt van overwegend harde plastics. Iets wat niet ongewoon is in deze budgetklasse. De veiligheidsvoorzieningen zijn met ESP, zes airbags en een (binnenkort verplicht) bandenspanningscontrolesysteem ook up-to date. Dat geldt ook voor de rijeigenschappen, die zijn bovenal foolproof en voorspelbaar. En zo ziet de Celerio er ook uit.

Plus

- zuinig- functioneel

Min

- er zijn leuker vormgegeven concurrenten