894342

Lijf je vijand in

Review: Skylanders: Trap Team (PS4)

Sinds 2011 kan gamesuitgever Activision, vooral bekend van schietspellen als Call of Duty, niet meer stuk bij kinderen dankzij Skylanders. Het idee om plastic poppetjes via een accessoire, Portal genoemd, tot leven te brengen in een game bleek goud te zijn. Tot begin dit jaar leverde de nieuwe franchise al een omzet op van $2 miljard en werden er 175 miljoen stuks speelgoed verkocht.

Elk jaar verschijnt een nieuw Skylanders-spel en telkens vraag ik me af wat voor nieuws ze weer hebben bedacht om de serie spannend en fris te houden. Toch is het ze wederom gelukt. Skylanders: Trap Team is de vierde game in de serie en bij de lancering verschijnt natuurlijk weer een nieuwe collectie Skylanders-poppetjes waarmee je op avontuur kunt gaan. Maar in de nieuwe game kun je voor het eerst ook vijanden aan jouw zijde laten vechten.

Daarvoor moeten ze wel eerst gevangen worden genomen. Het is niet zo dat je elke tegenstander kunt inlijven. De game geeft vanzelf aan wanneer je iemand tegenkomt die te vangen is. Dit doe je door hem te verslaan en vervolgens een trap (een plastic staafje) te plaatsen in de Portal-accessoire. Dat is de reden waarom er weer een nieuw basisstation nodig was voor de game. Er zit namelijk een gat in waar je een trap kunt plaatsen en via de ingebouwde speaker laat de gevangen vijand van zich horen.

Tijdens het spelen kun je met een druk op de knop wisselen tussen jouw Skylander en de vijand op de trap. Het zorgt voor variatie in de speelervaring en de opmerkingen die je hoort via de speaker zijn vaak grappig en trouwens ook in het Nederlands.  Vooral kinderen zullen in een deuk liggen als ze bijvoorbeeld horen hoe Gulper smeekt dat je ook even met hem speelt, omdat hij nu wel een ’goede jongen’ is. Hoewel je meerdere vijanden gevangen kunt nemen, kun je er telkens maar één plaatsen op een trap. De chip in het plastieken staafje onthoudt welke vijand je geactiveerd hebt.

Ik vind het een slimme manier om het aantal speelbare personages in de game uit te breiden zonder ook poppetjes van de vijanden te hoeven maken. Hoewel deze prima zouden verkopen, kan het bij een volgende game weer in de weg zitten. Activision heeft namelijk als beleid dat je álle poppetjes die je ooit gekocht hebt, dus ook van de eerste game, in een nieuw spel kunt blijven gebruiken. Als de vijanden los te koop zouden zijn, dan is de gamesuitgever aan zichzelf verplicht om in alle toekomstige Skylanders-game de vijanden ook speelbaar te maken. Dat zou weer beperkend werken voor nieuwe ideeën voor de franchise.

Skylanders: Trap Team heeft me wederom plezierig verrast. Op een slimme manier heeft Activision toch weer een twist gegeven aan de manier waarop de game gespeeld wordt. Hoewel het vooral een kindergame is, zal het voor ouders geen straf zijn om samen met hun kinderen met het spel aan de slag te gaan. Wanneer het op verhaal en avontuur aankomt, blijft Skylanders concurrent Disney Infinity nog steeds voor.