Nieuws/Binnenland
898458
Binnenland

Nieuw formaat

Traditioneel worden binnen de krantenwereld drie formaten gehanteerd. Broadsheet, waarop ook De Telegraaf tot 10 oktober nog verschijnt, is met zijn afmetingen van 59,4 bij 42 cm, gelijk aan A2, de grootste.

Dit formaat werd in 1712 bedacht door Britse krantenuitgevers toen zij werden geconfronteerd met een belasting per krantenpagina. Het tabloidformaat, waarop vanaf aanstaande vrijdag alle Nederlandse kranten – inclusief De Telegraaf – worden gedrukt, beslaat de helft van het broadsheetformaat: 42 bij 29,7 cm, gelijk aan A3. Een derde formaat is Berliner (31,5x47 cm), een tussenformaat dat in ons land niet wordt gebruikt, maar waarop bijvoorbeeld de Belgische krant Het laatste Nieuws en de Franse krant Le Monde verschijnen.

De naam tabloid stamt uit het eind van de 19e eeuw. Het vindt zijn oorsprong in Groot-Brittannië, waar een Londens bedrijf de naam liet registreren als merknaam voor een medicijn in de vorm van een tabletje. De naam raakte vervolgens in zwang voor andere producten in compacte vorm, ook kranten. Overigens verwees tabloid destijds nog niet naar het formaat van de krant, maar naar het formaat van de artikelen van de in 1896 opgerichte Britse krant Daily Mail, die luchtiger, korter en sneller te lezen waren. Toen Britse boulevardkranten als The Sun en Daily Mirror ook op het kleinere formaat werden gedrukt, werd de term tabloid al snel synoniem voor roddeljournalistiek en schandaalpers.

Jarenlang verschenen wereldwijd de meeste gerenommeerde kranten op het grotere broadsheetformaat. Maar het eerste decennium van deze eeuw gingen steeds meer kranten over op het compactere tabloidformaat, aangestoken door het enorme succes van de Britse kwaliteitskranten The Times en The Independent die in hun jacht naar nieuwe lezers aan het begin van dit millennium de grote overstap naar tabloid maakten.

Een belangrijke reden om over te stappen is dat het compactere formaat de kranten interessanter maakt voor nieuwe lezers, waaronder jongeren. Daarnaast doen tabloidkranten het beter in de losse verkoop, wat voor adverteerders weer interessant is. Krantenmakers zijn het erover eens dat het compactere tabloidformaat beter past in een wereld waar we nieuws de hele dag door, en als het even kan, ook onderweg, tot ons nemen.